Ma ünnepeljük Pásztor László 80. születésnapját! Ez a jeles alkalom nemcsak az ő életét, hanem mindazokat a pillanatokat is felidézi, amelyeket a családja és barátai osztottak meg vele az évek során. László gazdag tapasztalatokkal és bölcsességgel bír, am
Pásztor László elégedettségéről árulkodik az életével és karrierjével kapcsolatos tapasztalata. A közönség szeretete és megbecsülése volt az a csúcspont, amely méltóképpen megkoronázta eddigi pályafutását.
A Neoton család 60. születésnapját ünnepli, míg Ön 80 éves lett ebben az évben. Hogyan tapasztalta meg ezt a különleges kettős jubileumot?
- A 2005-ös Népstadion-koncert után el kellett döntenem, hogyan tovább. Abban az éven mentem nyugdíjba, és már nem vállaltam tovább a haknizást. Megállapodtunk, hogy Csepregi Éva, Végvári Ádám és Baracs János a Neoton Família Sztárjai néven folytatják tovább. Azóta is dolgoztunk együtt, csak nem a színpadon, jövő januárban pedig egy dal erejéig visszatérek a színpadra a Finálé című koncerten.
Napjainkban mi tölti ki az életét?
A figyelem középpontjában jelenleg két fontos dolog áll. Az egyik a Magneoton, ahol bár már csak tanácsadó szerepben vagyok jelen, a cég jelenlegi helyzete és jövőbeli kilátásai számomra rendkívül lényegesek. A másik pedig a négy unokám, akiknek a boldogsága mindig is a szívem csücske volt. Ketten Magyarországon élnek, míg a másik kettő Ausztriában, de amint lehetőségem adódik, igyekszünk találkozni, hiszen ezek a pillanatok felbecsülhetetlenek számomra.
A Pásztor családban valóban a zene áll a középpontban. Ön a Neoton együttes alapítója és vezetője volt. Felesége, Hatvani Emese több mint száz Neoton-dal szövegének írója, a két lányuk, Patrícia és Noémi pedig tovább vitte a hagyományokat.
Noémi, a lányom, már 15 éve része a csapatunknak. Jelenleg a kiadónk operatív vezetését irányítja, és a jövőbeni terveink szerint ő fogja átvenni a vezérigazgatói posztot. Érdekes, hogy már 12 éves korában megfogalmazta, hogy hasonló pályát szeretne befutni, mint én. Akkoriban zenészként dolgoztam, majd megalapítottuk a kiadót, és ő folyamatosan követett az utamon. Régen egy zenekart is alapítottak a nővérével, Jakab György és Bardóczi Gyula fiával együtt Neo Tones néven, sőt, még egy szólóalbumot is kiadott. Végül úgy döntött, hogy inkább az asztal másik oldalán marad, és a menedzsment világában kamatoztatja tehetségét.
A mai világban a szakemberek, akik előadókat és együtteseket menedzselnek, egyre bonyolultabb kihívásokkal néznek szembe. Az iparág folyamatosan változik, és a technológiai fejlődés, valamint a közönségi ízlések alakulása miatt a menedzsment feladatok sokszor összetettebbé válnak. Az új platformok és trendek megjelenése mellett a verseny is fokozódik, így a siker érdekében kreatív megoldásokra és innovatív stratégiákra van szükségük.
Régebben sokkal egyszerűbb volt a zenei tervezés folyamata. Tudtuk, hogy van egy tehetséges előadó, aki előáll egy remek albummal, amit aztán jól promózunk, és ha a csillagok együtt állnak, sikeres lesz. Manapság viszont, ha esetleg előkerül egy ígéretes szám, a költségek majdnem megegyeznek egy teljes album költségeivel, és sosem lehetünk biztosak abban, hogy az adott dal bekerül-e a legjobbakkal versenyzők közé. Jelenleg a hiphop dominálja a globális zenei piacot, de a zenei alapok, amelyeket hallunk - akár az internetről beszerzett, akár saját készítésű -, sokszor nem tűnnek igazán hitelesnek számomra.
Sokan úgy vélik, hogy manapság a zeneszerzés folyamata sokkal gördülékenyebbé vált.
- Nagyon megváltoztak a zeneszerzési, produkciós és hangszerelési szokások, a számítógép mindenható lett ezen a területen is. Ezáltal mindenki tud valamilyen szinten zenét szerezni. Sokan nem tudatosan csinálják, hanem addig próbálkoznak, amíg vagy jó lesz, vagy nem. Tovább bonyolítja a helyzetet a mesterséges intelligencia megjelenése a zenében, de reményeim szerint ennek jogi feltételei rendeződnek néhány éven belül.
Sok magyar énekes és zenész karrierjének támogatásában játszott kulcsszerepet. Mit üzenhet számunkra a több évtizedes elhivatott munka tapasztalata?
A hála gyakran elhanyagolt fogalom, de az örök igazság az, hogy a művészeket két különböző csoportba lehet sorolni. Az egyik csoport a zseniális alkotók, akikre a siker és elismerés vár, míg a másik csoportba azok tartoznak, akiknek a kudarca mögött sokszor a kiadó hibái állnak.
A tehetségkutatók világa az utóbbi években igazi jelenséggé nőtte ki magát a televíziós műsorok palettáján. Ezek a programok nem csupán szórakoztatnak, hanem lehetőséget is adnak sokaknak, hogy megmutassák tehetségüket a nagyközönség előtt. Az élő műsorok izgalma, a verseny szelleme és a zsűri véleménye mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a nézők szorosabban kapcsolódjanak a résztvevőkhöz. Ugyanakkor érdemes megvizsgálni, hogy a tehetségkutatók milyen hatással vannak a résztvevőkre. Sokan közülük egy álom megvalósításáért küzdenek, de a hirtelen jött népszerűség és a médiatartalom nyomása néha komoly stresszforrást jelenthet. Az ilyen versenyek során viszont nemcsak a tehetség, hanem a kitartás és a mentális erő is kulcsszerepet játszik. Tehát, bár a tehetségkutatók szórakoztatóak és inspirálóak lehetnek, fontos, hogy a nézők és a résztvevők egyaránt tudatosan közelítsenek hozzájuk. A műsorok mögött álló emberi történetek gazdagítják a kultúránkat, de a valóság gyakran bonyolultabb, mint ami a képernyőn megjelenik.
A televíziók számára kétségtelenül kedvező a helyzet, hiszen a nézők száma folyamatosan emelkedik, ami vonzza a hirdetőket is. A művészek számára a műsor ideje alatt minden a legnagyobb rendben van, hiszen a reflektorfény, a támogatás és a csapatmunka mind segíti őket. Azonban, amikor a show véget ér, sok énekes csalódottan tapasztalja, hogy eltűnik a háttérsereg: a koreográfus, az öltöztető és az énektanár is. Ekkor a fiatal művészek szembesülnek azzal, hogy bár a népszerűség gyorsan jött, a zenei karrierjük szempontjából sokszor üres kézzel maradnak, hiszen nincs egyetlen daluk sem, amit büszkén előadhatnának.
Maradt Önben egy kis üresség?
Nincs bennem hiányérzet. Az volt a legfőbb vágyam, hogy egy nemcsak hazai, hanem nemzetközi szinten is elismert zenekarnak ne csupán az alapítója, hanem a zeneszerzője és zászlóvivője is lehessek. Számomra a közönség szeretete mindennél többet jelentett. Külön öröm számomra, hogy a Kell, hogy várj című dalunk, amely 1967-ben született, a mai napig népszerű az egész országban.
Nyolcvan éves korában is kiváló egészségi állapotnak örvend, ami igencsak figyelemre méltó! Mi lehet a titka ennek a hosszú és egészséges életnek?
- Mondhatnék sok mindent, de a magyarázat annyi, hogy amíg én is benne voltam a hakni-életben, addig vagy nem tudtam vacsorázni, vagy ha mégis, akkor rosszat és röviden. Amikor éjfél és reggel öt óra között hazaérkeztünk, rögtön a hűtő felé vettük az irányt. Ennél rosszabb antifogyókúra nincs, mint amikor az ember éjszaka bezabál. Most azt próbálom - és úgy tűnik, sikerrel -, hogy nem vacsorázom, illetve egy korty alkoholt sem iszom.
Ezen kívül észrevettem, hogy a karján egy lépésszámláló is található.
A napi nyolcezer lépés elérése a célom, de be kell vallanom, hogy nem mindig könnyű. Két évvel ezelőtt a kisebbik lányom meglepett egy ajándékkal a születésnapomra, és azt mondta: "Papa, a mozgás nagyon fontos!" Ő negyvenévesen naponta húszezret gyalogol, míg nekem a négy- és nyolcezer között sikerül csak összegyűjtenem. Mindenesetre igyekszem odafigyelni magamra, és tenni a saját egészségemért.