A Kárpát-medence autóipari központja: Szlovákia, ahol a modern technológia és a hagyományos mesterség találkozik. Az ország nem csupán a gépjárműgyártás terén szerzett hírnevet, hanem innovatív megoldásaival és jól képzett munkaerejével is kiemelkedik a r

Az autopro.hu sorozatában betekintést ad Magyarország környezetének járműipari helyzetébe: melyik szomszédunk hány autót gyárt? Milyen márkák vannak jelen a régióban? A sorozatunkból minden kérdésre választ kaphat! A régió nagyágyúja, Szlovákia következik a sorban.
Szlovákia területe kisebb, mint Magyarországé, és lakossága is csekélyebb, így világgazdasági befolyása nem túl jelentős. Ugyanakkor a járműipar terén igazi erőforrásnak számít. Érdekes módon 2008 óta folyamatosan a legmagasabb az egy főre jutó autógyártási mutatója, és 2024-ben csupán néhány ezer jármű hiányzott ahhoz, hogy a gyártott autók száma ismét elérje az egymilliót Szlovákiában.
Jelenleg az ország autóipara négy jelentős gyárra épül, és már folyamatban van az ötödik üzem építése is. A Volkswagen Csoport Pozsonyban, a Kia Zsolnán, a Tata cégcsoporthoz tartozó Jaguar Land Rover Nyitrán, míg Kassa közelében a Volvo gyárának építése zajlik. A Volvo üzem átadása 2026 első felére várható, amely lehetőséget teremt arra, hogy a szlovák autógyártás évi egymillió feletti darabszámot produkáljon. Sőt, ha az iparág fejlődése kedvezően alakul, a másfél milliós termelési szint sem tűnik elérhetetlen célnak.
A járműipar fellendülése Szlovákia függetlenedése után indult el, hiszen a csehszlovák időszakban az autógyártás főként Csehországra korlátozódott, ahol olyan neves vállalatok működtek, mint a Škoda és a Tatra. Szlovákia ekkor még csupán a beszállítói lánc részeként funkcionált, de az országban kisebb gyárak is működtek: Pozsonyban a BAZ, míg Nagyszombaton a TAZ üzemelt. A BAZ gyár 1991-re a Volkswagen Csoport kezébe került, amely először a gyár 80%-át vásárolta meg, majd 1998-tól teljesen átvette a tulajdonjogot. Ekkor vált hivatalosan Volkswagen Slovakiának a gyár, amely a szlovák járműipar meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát.
A Volkswagen Szlovákiában úttörő szerepet játszott az autógyártás terén, amikor bevezette az aktuális Golf és Polo modelleket. A 2000-es évek folyamán a cég portfóliója bővült más márkák, így az Audi, Seat, Škoda és Porsche modellek megjelenésével is. Jelenleg a Pozsonyban készülő járművek között található az Audi Q7 és Q8, a Porsche Cayenne és Cayenne Coupé, továbbá a Škoda Superb és a Volkswagen Passat, valamint a Touareg is. A gyár éves kapacitása 400 ezer autó, amelyhez legközelebb 2019-ben jutott el, amikor mintegy 387 ezer jármű került legyártásra. 2023-ban a pozsonyi gyártósorokról összesen 329 ezer autó gördült le.
A második szlovákiai autógyár Nagyszombaton található, amely a Stellantis cégcsoporthoz tartozik. Az üzem építése a PSA Group kezdeményezésére indult, és a beruházás hivatalos bejelentése 2003-ra datálható. A gyártási folyamat 2006-ban vette kezdetét, és az első modell, amely itt készült, a Peugeot 207 volt. Ezt követően a gyárban több változata is elkészült a népszerű 208-as modellnek, valamint a Citroën C3 is bekerült a gyártási palettára. 2019 óta a gyár már elektromos járművek gyártásával is foglalkozik, kezdetben az e-208 formájában. Manapság pedig a sikeres új Citroën C3 és annak elektromos verziója is itt található. A gyár éves kapacitása 300 ezer autó, azonban jelenleg a kibocsátás még nem éri el ezt a szintet.
2006-ban Zsolnán megnyitotta kapuit a Kia gyára, amely a második legnagyobb dél-koreai OEM egyetlen európai létesítménye. Ebben a gyárban kizárólag a Ceed és annak különböző változatai készülnek, míg a Sportage a másik vezető modell, amelyet itt állítanak elő. 2025-től a Kia bemutatja elektromos EV4 modelljét, amely már részben itt fog készülni, ezzel a gyár történetében először gyárt majd elektromos autót. Fontos megjegyezni, hogy a zsolnai üzemben már évek óta készítenek plug-in hibrideket. Az üzem éves kapacitása 350 ezer autóra tehető, és a termelés folyamatosan közelít ehhez a számhoz, ami a gyár magas kihasználtságát jelzi. 2024-re a Zsolnán gyártott autók száma átlépte az ötmilliós határt, ami figyelemre méltó eredmény.
Nyitrán 2018-ban nyitotta meg a kapuit a Jaguar Land Rover autógyára, amely évente 150 ezer jármű előállítására képes. Ez a modern üzem a Land Rover Discovery és Defender modellek gyártására specializálódott, és a brit vállalat az indiai Tata konszern tulajdonában áll.
A szóban forgó gyárak együttvéve körülbelül 21-22 ezer dolgozót alkalmaznak, míg a négy különböző helyszín éves termelési kapacitása összesen 1,2 millió gépjármű. A szlovák autóiparban körülbelül 177 ezer ember találja meg a megélhetését, hiszen az autógyártók mellett számos jelentős beszállító is aktívan részt vesz az iparág fejlődésében.
A fentiekben is említettük, hogy Nagyszombaton már gyártanak elektromos autót, és hamarosan Zsolnán is fognak. Ehhez a sorhoz 2026-ban a Volvo is csatlakozik, a Kassa mellett épülő gyárban csak tisztán elektromos autók fognak készülni. A tervek szerint az üzemben 3300 ember fog dolgozni, első körben pedig 250 ezer autós éves kapacitással terveznek a kínai tulajdonban lévő svéd cégnél.
Ez azt jelenti, hogy 2027-től Szlovákia éves autógyártási kapacitása megközelíti a másfél millió járműt, és ennek legalább egyharmada elektromos autó lesz. Az e-autók előállítását Zsolnán a Hyundai Mobis gyára fogja támogatni, ahol elektromos járművek alkatrészeit állítják majd elő, valószínűleg elsőként a Kia EV4-hez kapcsolódóan.
Fontos megemlíteni az ország akkugyártását is, amely bár a magyar akkumulátoriparhoz viszonyítva viszonylag kicsi, mégis figyelemre méltó, hogy az InoBat egy helyi cég. A szlovák akkugyártó tervei szerint 2027-től 40 gigawattórányi akkumulátorkapacitással bővül, ami jelentős lépés a régió energetikai fejlődésében.