A kormány jelenleg egy új kínai autógyár létesítéséről folytat megbeszéléseket, ami lehetőséget teremt arra, hogy Trump is részt vegyen a tárgyalásokban, és esetleg egy megállapodás is születhet.

A kormány jelenleg egy kínai autógyártóval folytat tárgyalásokat egy jelentős beruházásról, amely Pécs közelében valósulhat meg. Emellett a trieszti tengeri kikötő fejlesztése is a célkeresztben van, amely már 2026-ra elkészülhet. Továbbá, Magyar Levente külügyi államtitkár és miniszterhelyettes a Világgazdaságban adott interjújában kifejtette, hogy a kormány prioritásként kezeli az amerikai kettősadóztatás elkerüléséről szóló megállapodás újratárgyalását. Mindhárom esetben a cél az, hogy a jelenlegi kormányzati ciklus végéig jelentős előrelépések történjenek.
Magyar Levente szerint a dél-magyarországi régió - különösen a Dél-Alföld és a Dél-Dunántúl - az elmúlt másfél évtizedben kimaradt abból az ipari beruházási hullámból, amely az ország más területein zajlott le. Ennek részben szerinte objektív okai voltak, például az, hogy a nagy gyártók ott telepednek le szívesebben, ahol már van kiépült ipari ökoszisztéma. A magyar kormány most azonban kifejezetten törekszik arra, hogy Pécs környékére is komoly ipari beruházás érkezzen.
Magyar Levente tájékoztatása alapján jelenleg egy 600 hektáros ipari zóna létrehozása van folyamatban egy zöldmezős területen, amely Pécs közelében található.
Magyar kiemelte, hogy a projekt kifejezetten az autóipart célozza, hangsúlyozva, hogy nem akkumulátorgyárról van szó. Ahogyan azt a Portfolio korábbi cikkeiben is említettük, számos pletyka kering arról, hogy a Great Wall Motors, a kínai autógyártó, esetleg beléphet erre a piacra.
Ezt támaszthatja alá, hogy Magyar elmondása szerint "kínai autógyártókkal tárgyalnak elsősorban", mivel szerinte az európai autóipart az európai politika tette tönkre, különösen Nyugat-Európában. A közép-európai autógyártást ezzel szemben még mindig versenyképesnek tartja, és úgy véli, hogy a gyártási dinamika jelenleg Kínában van. Magyar úgy fogalmazott, hogy
A tárgyalások kedvező irányban haladnak, és a célkitűzés az, hogy ezen a kormányzati cikluson belül sikerüljön megerősíteni egy új autóipari gyár alapjait.
Felvetődött, hogy ez az új kínai beruházás okozhat-e feszültséget az Egyesült Államokkal. Magyar Levente szerint az amerikai aggályok főleg arra vonatkoznak, hogy a kínai áruk tömegesen jelennek meg az amerikai piacon, és emiatt vált szükségessé az amerikai vámháború. Úgy vélte, hogy az Egyesült Államok célja nem az, hogy megakadályozza a kínai gyártók globális működését, hanem az, hogy ezek a gyártók - köztük akár kínai autógyártók - ne Kínából exportáljanak Amerikába, hanem települjenek be az USA-ba és ott gyártsanak.
Magyar szerint hasonló folyamat zajlik Európában is, és nem tart attól, hogy a kínai autógyártók magyarországi jelenléte komoly geopolitikai konfliktust okozna Washingtonnal.
A külgazdasági fejlesztések között Magyar Levente a trieszti magyar tengeri kikötőről is beszélt. A projektet 2020-ban indították el a terület megvásárlásával, és jelenleg az olasz fél kivitelezésében zajlik a partfal építése, mintegy 130-140 millió euró értékben.
A tervezett ütemezés szerint 2026-ra várható, hogy befejeződik a kivitelezés első szakasza. Ezt követően Magyarországnak feladata, hogy a saját területén kiépítse a belső infrastruktúrát.
Az államtitkár nyilatkozata alapján az olasz környezetvédelmi hatóság végső engedélye elengedhetetlen a magyar fél számára a kivitelezési munkálatok megkezdéséhez. Ha ez az engedély megérkezik, akkor a tervezési folyamat egy évet, míg a kivitelezés további egy-két évet igényel. Magyar Levente hangsúlyozta, hogy 2028-ra már aktív logisztikai tevékenységnek kell folynia a magyar trieszti kikötőterületen, míg a teljes üzemkapacitás elérését 2030-ra tervezik.
A befektetés jövedelmezőségéről így nyilatkozott:
Bár nem ez a legfontosabb szempont, mégis úgy véli, hogy a közvetlen üzleti mutatók is pozitívak, hiszen a terület már most többszörös értéket képvisel ahhoz képest, mint amennyiért a magyar állam 2020-ban megvásárolta.
Az interjú során szóba került a korábban felmondott amerikai-magyar gazdasági megállapodás újratárgyalásának lehetősége is. Magyar Levente kifejtette, hogy az egyezmény felmondása "komoly károkat" okozott a Biden-kormány részéről, és bár a politikai környezet most kedvező, az új megállapodás kialakítása egy hosszadalmas adminisztratív folyamatot igényel. Hozzátette, hogy "minimumprogramként" elvárja, hogy...
A jelenlegi kormányzati ciklus során szeretnék véglegesen lezárni ezt az ügyet, de eddig még nem dőlt el, hogy a régi megállapodást frissítik-e, vagy teljesen új szerződést kötnek.