Az EU és az Egyesült Államok tárgyalásai folynak, miközben a kínaiak ügyesen kihasználják a helyzetet. Nézzük meg, mi történt a 34. héten!


Az autóipar jelenleg komoly kihívásokkal néz szembe, amelyek a geopolitikai vámviták, a kínai piaci verseny és a technológiai fejlődés feszítő hatásai együttesen alakítanak. Miközben az EU és az Egyesült Államok között folyó vámalkuk még nem hozták meg a várt stabilitást, a kínai gyártók ügyesen kihasználják a réseket, hogy betörjenek a piacra. Az AVL a történetének legnagyobb leépítését kénytelen végrehajtani, míg Budapesten egy brit chipközpont nyitja meg kapuit. Összegyűjtöttük a legfrissebb eseményeket a járműipar világából, kattintson a kiemelt témákra, hogy részletesebben is megismerhesse a fejleményeket!

Az EU és az Egyesült Államok írásban is rögzítette a nyári vámmegállapodást, ám ez még nem kötelező erejű. Az autóipar számára kedvezőtlen, hogy Washington továbbra is 27,5 százalékos vámmal sújtja az európai autókat, amíg Brüsszel nem csökkenti egyes amerikai agrár- és ipari termékek vámját. Ursula von der Leyen a megállapodásban stabilitást lát, de a végleges rendezés még messze van.

Vannak, akik nem ülnek tétlenül a változások közepette, mint az Audi Hungaria, amely együttműködik a győri városvezetéssel, hogy közös stratégiát dolgozzanak ki a kereskedelmi vámok és a globális autóipar átalakulásának kihívásaira. Fő törekvésük a munkahelyek megóvása és a város gazdasági stabilitásának fenntartása.

Közben a kínai gyártók - élükön a BYD-vel és az MG-vel - plug-in hibridekkel kerülik meg az EU elektromos autókra kivetett különvámot. Az MG HS például 28 ezer eurótól elérhető, jóval olcsóbban, mint a Volkswagen Tiguan hibridje. A kínaiak agresszív árpolitikája árháborút indíthat el Európában, miközben az európai gyártókat egyszerre sújtja az amerikai vámtarifa és a kínai konkurencia nyomása.

A Tesla Mumbaiban és Delhiben kezdi tesztelni önvezető rendszerét, hogy a világ legzsúfoltabb közlekedésében gyűjtsön adatokat. Az FSD 14-es verziója fejlettebb mesterséges intelligenciával érkezik, biztonságosabb és gördülékenyebb vezetést ígérve.

Azért nem minden megy ennyire könnyen, hiszen a németországi grünheidei gyárban tűz ütött ki az akkumulátor-feldolgozó részlegen, ami részleges evakuálást okozott. Bár sérülés nem történt, a Tesla továbbra is a Model Y heti 10 ezres gyártási kapacitásának elérésére készül.

Az osztrák AVL története legnagyobb elbocsátását jelentette be: Grazban 350 munkatárstól válnak meg, ami a dolgozók 8 százaléka. A háttérben az autóipar átalakulása, az elektromos átállás költségei és a globális verseny áll. A vállalat ugyanakkor továbbra is milliárdos beruházásokat tervez elektromobilitás, hidrogénhajtás és szoftverfejlesztés területén.

A hír különösen jelentős Magyarország számára, hiszen az AVL hazánkban több mint 500 szakembert alkalmaz, és kulcsszerepet játszik a ZalaZone tesztpálya működésében. Noha a jelenlegi leépítések közvetlenül nem érintik a magyar egységeket, a nemzetközi környezet változása hosszú távon befolyásolhatja a helyi működést.

A brit EnSilica új vegyes jelű chiptervező központot nyit Budapesten, amelynek célja az uniós jelenlétének megerősítése, valamint az autóipari, ipari és egészségügyi alkalmazásokhoz készült félvezető-fejlesztések szélesítése.

A jövőbeli elképzelések alapján 2025 szeptemberére 16 tapasztalt mérnök fog tevékenykedni az új központban, amely az EnSilica legfrissebb projektjeit segíti elő, miközben új üzleti lehetőségek kiaknázására is fókuszál.

Az osztrák voestalpine Group bejelentette, hogy megszerezte a román Traveltech vasúti betonelemgyártót. A tranzakció lebonyolítása a vállalat romániai leányvállalata, a Voestalpine Railway Systems SA közreműködésével történt, és az ügyletet a versenyhivatal is zöld utat adott.

A Buzău megyében működő Traveltech 2024-es évben 145 főt alkalmazott, árbevétele pedig túllépte a 10 milliárd forintot. Az adózás előtti nyeresége 2,3 milliárd forintot tett ki.

A Volkswagen nemrégiben bemutatta legújabb modelljét az Egyesült Királyságban: az ID.3-t. A tulajdonosok most lehetőséget kapnak arra, hogy havi díj vagy egyszeri összeg ellenében szoftveresen fokozzák autójuk teljesítményét. A gyártó érvelése szerint ez a megoldás rugalmasságot kínál, azonban sok vásárlóban felmerült a kérdés, hogy miért kell külön díjat fizetniük egy már meglévő funkcióért. Érdekes módon más autómárkák, mint például a BMW és a Mercedes, szintén kísérleteztek hasonló előfizetéses rendszerrel, de az ilyen szolgáltatások iránti kereslet folyamatosan csökken.

A Ford innovációs törekvései új irányt vettek: gyáraikban mesterséges intelligencián alapuló kamerarendszereket alkalmaznak, amelyek célja a gyártási hibák azonnali kiszűrése. Az utóbbi években a vállalat számos visszahívási problémával nézett szembe, amelyek hatalmas anyagi terheket jelentettek. Az új rendszerek, mint az AiTriz és a MAIVS, valós időben értesítik a szerelési csapatot, így jelentősen csökkenthetők a költséges utólagos javítások.

Related posts