A Renault 5 nem csupán autó; a múlt emlékét idézi fel biztonságával és stílusával.


Retrós formavilág: igazán menő! A múlt századi utasvédelem viszont már nem annyira vonzó. A helyzet ugyan nem vészes, de a Renault egykoron nem engedhette meg magának ezt a fajta hanyagságot.

A Renault 5 E-Tech Electric és ikertestvére, az Alpine A290, négycsillagos minősítést kapott az Euro NCAP legfrissebb tesztjén. A 2024-es szabványok valóban szigorúak, de az elektromos kisautók esetében a gyenge teljesítmény nem annyira az elektronikus segédrendszerek hiányosságainak, hanem inkább alapvető mechanikai problémák következménye.

Ez különösen szomorú, mivel az elmúlt évtized során a Renault autói szinte kivétel nélkül ötcsillagos minősítést zsebeltek be az Euro NCAP tesztjein. Ekkoriban élenjárónak számítottak a biztonság terén, és példát mutattak a többi gyártónak.

A feltételek legutóbbi szigorítása óta azonban három típusból három ért el négy csillagot - a Symbioz, a Captur és most a Renault 5. Érdekes módon a három autónak mind a négy mérési területen nagyon hasonlóak, és kettőn teljesen azonosak a százalékos eredményeik.

Az utascella a frontális félátfedéses ütközés során stabilan megmaradt. Az elöl ülők térde és combcsontja megfelelő védelmet élvezett, azonban a Renault nem tudta bizonyítani, hogy a műszerfal minden részén az utasok mérete és testtartása függvényében egységes védelmet nyújt, így pontlevonást alkalmaztak. A vezető mellkasának védelme csupán kielégítő szintet ért el.

A Renault 5, amikor más járművel találkozik, igazi megértő társ; ütközései során nem generál drámai erőhatásokat a másik autó számára.

A teljes átfedéses frontális ütközés során a hátsó utas mellkasának védelme kielégítőnek bizonyult, míg a többi testrész védelme jó vagy megfelelő szintet ért el. Az oldalsó ütközések vizsgálatában a Renault 5 kiemelkedő teljesítményt nyújtott, maximális pontszámot elérve. Ugyanakkor a vezető oldalirányú mozgásának kontrollálása csak elfogadható szintű volt, és a középső légzsák hiánya miatt az elöl ülők könnyen összeütközhetnek, ami súlyos sérülésekhez vezethet.

A fejtámaszok mindkét üléssoron kiválóan védik az utasokat a hátulról érkező ütközések okozta ostorcsapásos nyaksérülések ellen. Emellett a jármű fejlett eCall rendszerrel van felszerelve, amely segít a sürgősségi helyzetek gyors kezelésében, és a másodlagos ütközéseket megelőző fékvezérlés is gondoskodik a biztonságról. Érdekes módon, ha az autó vízbe kerülne, a biztonsági ajtók és ablakok továbbra is nyithatóak maradnak, lehetővé téve a gyors kijutást.

A frontális és oldalirányú ütközések esetén a 6 és 10 éves gyermekek védelme általában kielégítő, azonban a nyak védelme csak megfelelő szintű. Fontos hangsúlyozni az első utaslégzsák kikapcsolásának jelentőségét, amit egyértelmű tájékoztatás is alátámaszt. Az R5-ös modellben hiányzik a gyermekjelenlét-érzékelő, és a hátsó középső ülés nem alkalmas a gyerekülés optimális elhelyezésére, viszont a két szélső ülésnél nem merült fel ilyen probléma.

Az elgázolt gyalogosok és kerékpárosok feje a legtöbb ütközési ponton megfelelő védelemben részesült, kivéve a szélvédőoszlopoknál, ahol a teljesítmény nem volt kielégítő. A medence védelme a legtöbb mérési helyszínen kedvező eredményt mutatott, míg a térd, a combcsont és a sípcsont védelme minden egyes mérési ponton jónak bizonyult. Az autonóm vészfékrendszer hatékonyan reagál a gyalogosokra, viszont a tolatás során észlelt akadályok elkerülésére szolgáló vészfékrendszer egy feláras extrának számít, ezért azt nem tesztelték. A kerékpárosok védelme is kielégítő, ám az ajtónyitás ellen védő funkció szintén feláras. A motorosokra vonatkozóan az automata vészfékrendszer szintén jól működik.

Az autonóm vészfékrendszer az autók világában kiemelkedő teljesítménnyel bír, hiszen a legtöbb ütközést sikeresen megelőzi. Az alapfelszereltség részeként mindkét üléssoron található egy rendszer, amely figyelmezteti a vezetőt a biztonsági öv bekötésére. A sofőr fáradtságát egy alapáras felügyeleti rendszer monitorozza, azonban a figyelemelterelést a rendszer nem képes detektálni. A sávban tartó funkció finoman irányítja vissza az autót a helyes útra, míg kritikus helyzetekben határozott és gyors reakciót mutat. Az autó képes észlelni a sebességkorlátozásokat, és lehetőséget kínál a sofőrnek arra, hogy automatikusan alkalmazza ezeket a tempomat beállításaiban.

Related posts