Az Európai Parlament véglegesen meghozta döntését, így a hagyományos autóipar megmenekült a nehézségektől.


Megszavazta Strasbourgban az Európai Parlament azt a halasztást, amelyért az autógyártók lobbiztak. Az európai uniós klímavédelmi célok elérése érdekében három év haladékot kapnak az autóipari szereplők. A német autóipari szövetség pozitívnak tekinti a döntést, ugyanakkor további párbeszédet sürgetnek.

A széndioxid-kibocsátási kvótára való tekintettel az európai autógyártók több időt kaptak az uniós klímavédelmi célkitűzések teljesítésére. Az Európai Parlament szerdán Strasbourgban megszavazta a lazításról szóló határozatot - írta a Bild.

Az uniós tagállamoknak még hivatalosan jóvá kell hagyniuk a döntést, de szerdán már a halasztás mellett szólaltak fel. A két intézmény ezzel az Európai Bizottság javaslatát követi, amely szerint a határértékeket már nem évente kell teljesíteni, hanem a vállalatok három év haladékot kapnak.

Ha a jelentős autógyártók 2025-re meghaladják a kitűzött határokat, nem vár rájuk automatikus pénzbírság. Sőt, ha a következő évben is hasonlóan járnak el, akkor továbbra is mentesülhetnek a büntetések alól.

A német autóipari szövetség (VDA) fontos lépésnek tartja a halasztást. "A politikai cselekvés nemcsak azt jelenti, hogy célokat határozunk meg, hanem azt is, hogy lehetővé tesszük azok elérését" - mondta Hildegard Müller, a szövetség elnöke. A keretfeltételek sok területen nem megfelelőek, és a célokat rugalmasabbá kell tenni.

A globális kihívásokra és az elektromos autók iránti jelenlegi alacsony keresletre való tekintettel sürgetik a további párbeszédet. Müller példaként említette a töltőinfrastruktúra fejlesztését, a villamosenergia-árak alakulását, a félvezető-ellátás biztosítását és az akkumulátorgyártás előmozdítását. A német autóipari szövetség elnöke hangsúlyozta, hogy a nemzetközi versenyképesség megőrzése elengedhetetlen, és ezt a jövőbeni stratégiákban figyelembe kell venni.

Az iparág számára komoly kihívást jelentenek a büntetések, amelyek mögött konkrét célkitűzések húzódnak. Ezek a célok rögzítik, hogy egy autónak mennyi szén-dioxidot szabad kibocsátania, és az év elején ezek az előírások jelentős szigorításon mentek keresztül.

Az Európai Unióban egy adott évben a regisztrált járművek száma nem lépheti túl az előírt átlagos határértéket. Az autógyártóknak kötelező bírságot fizetniük, ha járműveik széndioxid-kibocsátása meghaladja a megengedett szintet. Ugyanakkor az elektromos autók piaca nem teljesítette a várt eladásokat, ami miatt a gyártók jelentős mértékben túlléphetik a megállapított határokat.

Ahogy az Index többször is említette, az európai, így a magyar autóipar is történetének legnagyobb átalakulásain megy keresztül, amelyek számos kihívást is maguk után vonnak. Ezek a változások a következőképpen alakulnak:

Related posts