Hegyi Zsolt kijelentette, hogy a Keleti pályaudvar egy hónapos lezárása senkinek sem fog többletköltséget okozni.

Összesen 35 vidéki vasútállomás épülete újul meg a jövő év végéig, Gyulán pedig a felújításon túl a monarchia korabeli arculatot visszahozó, mintegy 2,5 milliárd forint értékű beruházás veszi kezdetét - mondta az InfoRádióban a MÁV-csoport vezérigazgatója. Arról is beszélt, hogyan váltják ki a Keleti forgalmát abban a négy hétben, amikor a pályahálózat felújítása miatt le kell zárni a pályaudvart.
Összesen 35 vidéki vasútállomás épülete újul meg a közeljövőben Magyarországon, a legtöbbjük a 2026-os év végére készül el. A tervek között szerepel hűtött-fűtött várótermek kialakítása, a mosdók felújítása, valamint az épületek homlokzatának renoválása, emellett a környező területek rendbetétele is. A MÁV-csoport vezérigazgatója az InfoRádióban hangsúlyozta, hogy a munkálatok többsége legkésőbb az ősz elején megkezdődik. Kiemelte, hogy bár ezek nem az ország legforgalmasabb állomásai, mégis fontos szerepet játszanak a helyi közlekedésben és jelentős utasforgalmat bonyolítanak. Az állomásfelújítási program keretében érintett helyszíneket ebben a cikkben részletezzük.
Hegyi Zsolt tájékoztatása alapján Esztergom-Kertvárosban és Leányváron már folyamatban vannak a munkálatok, és a következő hetekben további 33 helyszínen is hasonló aktivitásra lehet számítani. A tervek szerint a legtöbb állomás a jövő év végére elkészül, azonban a gyulai vasútállomás különleges helyzetben van: annak felújítása várhatóan csak 2027 végére fejeződik be.
Gyulán a felújítás mellett egy különleges projekt is elindul, amely a monarhia korának varázsát kívánja visszaidézni. A mintegy 2,5 milliárd forintos beruházás célja, hogy a város arculatát a történelmi időszak fénykorára emlékeztető módon formálja át.
A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a gyulai helyszín kiemelkedik a felújítások sorából, köszönhetően a jelentős műszaki tartalmának. A többi vasútállomás összesen mintegy 15 milliárd forintnyi forrásból újul meg. Az érintett állomások és megállóhelyek többsége már személyzet nélküli, mivel az elmúlt évtizedben nagyszabású pályaépítések zajlottak, és több helyszínen központi forgalomirányítást alakítottak ki. Ennek következtében a vasúti dolgozók alkalmazása minimálisra csökkent, és csak néhány helyen található személyzet. Ugyanakkor vannak olyan állomások, ahol továbbra is szükség van a személyes jelenlétre; ezeken a helyszíneken teljesen megújul a munkakörnyezet, biztosítva ezzel a XXI. századi elvárásoknak megfelelő körülményeket. Hegyi Zsolt hozzátette, hogy a felújítások mellett céljuk a korszerű utastájékoztatás bevezetése is, valamint ahol lehetséges, területrendezés is várható a közeljövőben.
Ahogy arról az Infostart is beszámolt, a pályahálózat felújítása miatt augusztus 25-től szeptember 20-ig lezárják a Keleti pályaudvart. Hegyi Zsolt elmondta: négy hét alatt saját forrásból, 4,5 milliárd forintból újítják fel a vasúti infrastruktúrát. Mint fogalmazott, ezúttal nem a gyönyörű látványt nyújtó történelmi épülettel foglalkoznak, hanem a vasúttal, a váltókkal, a vágányokkal, a biztosítóberendezéssel és az áramellátással. A szükséges felméréseket természetesen már korábban elvégezték, augusztus végétől kezdik meg a javításokat, teljes cseréket annak érdekében, hogy rövidebb legyen az eljutási idő.
Ebben az időszakban kétféle módon váltják ki a Keleti pályaudvar forgalmát. Egyrészt a Nyugat-Magyarországról érkező vonatok jobbára Kelenföldig tudnak majd jönni, az utasok pedig onnan az M4-es metróval közlekedhetnek. A kelet-magyarországi járatok esetében pedig Kőbánya-Felső, illetve Kőbánya-Kispest állomás lesz a végállomás, ahonnan átszállással lehet tovább utazni. A nemzetközi vonatok a Keleti helyett a Nyugati pályaudvarra érkeznek az említett időszakban. Az átszállási pontokat úgy alakították ki, hogy rendelkezzenek kötött pályás kapcsolattal, illetve sűrűn közlekedő autóbuszos szolgáltatást is biztosítanak.
Az átszállási helyszíneken fokozott figyelmet fordítunk az utasok tájékoztatására.
Hegyi Zsolt kiemelte, hogy a Kőbánya-Felső vasútállomásról a csúcsidőszakban a BKK támogatásával percenként közlekedő pótlóbusszal és a háromszorosára megnövelt 37-es villamossal lehet majd utazni. A vonatok Miskolc és Békéscsaba irányából a Nyugati pályaudvarra érkeznek.
A MÁV-csoport vezérigazgatója, Hegyi Zsolt, fontos tájékoztatást adott az ingázók számára: a Pest vármegyebérlet és az országbérlet a tarifaközösség révén érvényes a budapesti járatokon is. Ez azt jelenti, hogy azok, akik e bérletek birtokában vannak, nem szükséges külön jegyet vásároljanak a BKK közlekedési eszközeire. Emellett a MÁV és a BKK között létrejött megállapodás értelmében, a vasúti menetjegy birtokosai is igénybe vehetik a BKK járatait Budapesten a megfelelő viszonylatokon. Hegyi Zsolt hangsúlyozta, hogy a cél az volt, hogy az utasok számára ne jelentsen pluszköltséget a vonatpótlás.
A Keleti pályaudvart érintő felújításokkal és a közlekedési változásokkal kapcsolatban a mavcsoport.hu/keleti oldalon lehet tájékozódni, ahol akár egy-egy települést kiválasztva meg tudják nézni az utasok, milyen lehetőségeik vannak az utazást érintően.