Íme egy válogatás azokról a gumi típusokról, amelyeket érdemes elkerülni a téli hónapokban.


Egy jó téli guminak maximális biztonságot kell nyújtania, havas, száraz és nedves utakon is kiegyensúlyozottan. Vajon melyik abroncs képes erre a mutatványra?

Megérkezett a téli időjárás Magyarországra, és a következő napokban már havazást is jósolnak az ország különböző területein. Ha eddig még nem tetted meg, most már tényleg itt az idő, hogy felszereld a téli gumikat vagy a négyévszakosokat, ha éppen most váltanál. Amennyiben új téli abroncsra van szükséged, érdemes szemügyre venni a német autóklub, az ADAC legfrissebb, 2024-es téligumi-tesztjeit, amelyek nagy segítséget nyújthatnak a döntésben. Ez a tiszteletben álló német szervezet idén is a legnépszerűbb méretekben végezte el tesztjeit. A szabadidő-autók egyre növekvő népszerűsége a gumik és a kerekek méretének növekedését hozta magával, de a hazai piacon a használt autók és kompakt típusok között továbbra is a 205/55 R16 méret a legelterjedtebb.

A téli gumiabroncs olyan abroncs, amelyet kifejezetten a hideg, téli időjárási viszonyokhoz terveztek. Futófelülete és mintázata különleges kialakítást kapott, hogy a nyári gumiabroncsokhoz képest fokozott tapadást nyújtson alacsony hőmérséklet és nedves-havas útfelület esetén. A téli gumi felületén található hornyok és a nagyobb távolságra elhelyezett blokkok segítik a hó és a víz elvezetését, így javítva a stabilitást és a fékezési teljesítményt. A szabályozó hatóságok által jóváhagyott téli gumikat a gumioldalon található hármas hegycsúcs és a hópehely szimbólum azonosítja, melyek garanciát nyújtanak a megbízható teljesítményre téli körülmények között.

A 205/55 R 16 méretű gumik rendkívül népszerűek, és számos autómodellhez kiválóan illeszkednek. Ezek közé tartozik a középkategóriás és kompakt autók széles választéka, mint például az Alfa Romeo Giulietta, az Audi A3, a BMW 1-es sorozata vagy a Ford Focus. Emellett számos más közkedvelt jármű is ezt a gumiméretet használja, például a Dacia Sandero, a Mercedes A-osztály, az Opel Astra, a Renault Mégane és Scénic, valamint a Toyota Corolla, a Škoda Octavia, és természetesen a Volkswagen Golf is.

A Continental, a Goodyear és a Michelin abroncsai tökéletesen megfelelnek a modern gumik elvárásainak: rendkívül kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtanak, egyik útfelületen sem mutatnak gyenge pontokat, és hosszú, prognosztizált élettartammal rendelkeznek. Mindhárom "jó" minősítést kapott, és erősen ajánlott. Az "aranyérmet" a Continental WinterContact TS 870 kapta.

Ez a teszt győztese, és a vezetési biztonság terén kiemelkedő teljesítményt nyújtott, 1,8-as értékeléssel. Különösen nedves és téli körülmények között brillírozik, ahol a versenytársak közül senki sem képes megközelíteni az általa nyújtott szintet.

A legfrissebb tesztek alapján a Michelin a második helyezést érte el, míg az Alpin 6 hasonlóan kedvező értékelést kapott a vezetési biztonság szempontjából, de nem tudta megközelíteni a Continental teljesítményét. Az Alpin 6 azonban kiemelkedik környezeti mutatóival: ez az abroncs rendelkezik a legmagasabb várható élettartammal (53.200 kilométer) és a legalacsonyabb kopási értékkel a vizsgálat során, ráadásul üzemanyag-takarékos is. Alternatívaként említhetjük a Goodyear UltraGrip Performance 3 modellt, amely teljesítményben, vezetési biztonságban és környezeti szempontokban a két említett abroncs között helyezkedik el, és szintén „jó” minősítést kapott.

A teljes választék: 205/55 R16 - (kattints ide a nagyobb nézethez)

A Hankook, Nokian, Dunlop és Falken gumik a "kielégítő" (2,6-3,5) kategória csúcsán helyezkednek el, és teljesítményük alapján bátran megállják a helyüket. Minden egyes modell sajátos erősségekkel bír: a Falken például száraz úton kiemelkedő teljesítménnyel bír, míg téli viszonyok között már nem annyira meggyőző. Ezzel szemben a Hankook gumik kiválóan teljesítenek havas és jeges utakon, azonban nedves felületeken gyengébben szerepelnek.

A Dunlop havas úton jól teljesít, de szárazon csak közepes szintet ütött meg, a Nokian pedig a tökéletes átlagos választás, mindenhol hozza az elvárt szintet, de nem kiugróan jó semmiben.

A hét ajánlott gumi közül jelentős eltérések mutatkoznak, hiszen öt modell az alsó kategóriában végzett. Különösen figyelemre méltó, hogy ezek között akad olyan típus is, amelyet az ADAC kifejezetten nem javasol a vásárlók számára.

Idén az Auto Bild is publikálta a gumiabroncsok teljesítményének eredményeit, és a teszt során 53 különböző márkát vontak be a vizsgálatba. Az első szűrés során az abroncsok fékútját nedves útfelületen mérték, ami alapján 20 modellt azonnal kizártak a túlságosan hosszú fékútjuk miatt. A szigorúbb mércének csak 33 modell felelt meg, ezeket további tesztelésnek vetették alá, különösen havas körülmények között. Végül az összesített fékértékek alapján a legjobban teljesítő 20 gumi jutott tovább a részletesebb vizsgálatokra.

A kiterjedt tesztfolyamat során alaposan elemezték, hogyan teljesítenek ezek az abroncsok különböző időjárási körülmények között, beleértve a nedves, havas és száraz utakat. Emellett arra is figyelmet fordítottak, hogy miként befolyásolják a jármű fenntartási költségeit. A teszt során a legjobbnak bizonyult modell ismételten a Continental WinterContact TS 870, amely az ADAC tesztjén is kiemelkedő eredményt ért el.

Ez az abroncs kiemelkedő teljesítményt nyújtott minden havas teszt során. Kiváló tapadás, rövid fékút, nagyon jó kezelhetőség és magas szintű teljesítmény jellemezte a szlalompályákon is, ahol magabiztosan utasította maga mögé a versenytársakat.

A tesztgyőztes nem csupán a havas utakon brillírozott, hanem száraz és nedves körülmények között is kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Rövid féktávolságai és magas szintű biztonsági tartalékai révén valóban megbízható választásnak bizonyult. A Continental WinterContact TS 870 abroncs emellett különösen hosszú élettartammal és alacsony gördülési ellenállással büszkélkedik, ami még vonzóbbá teszi. A Goodyear a második helyen végzett a teszt során, míg a harmadik pozíciót a Semperit Speed-Grip 5 foglalta el, amely a Continental egyik almárkájának számít.

A Kumho WinterCraft WP52, a GT Radial WinterPro2 és a Barum Polaris 5 zárták a sort, a 14-16. helyeken végeztek az Autobild tesztjei alapján. Mivel a gyenge fékezési teljesítménnyel bíró abroncsok nem kaptak értékelést, ezek a modellek képviselik a közepes, de még mindig elfogadható szintet a német szaklap értékelése szerint.

A 215/55 R17 méretű gumik, amelyeket főként szabadidő-autókhoz terveztek, alapos tesztelésen estek át, ahol a 16 vizsgált modell közül három kiemelkedő "jó" minősítést kapott. Az ADAC szakértői szerint ezek a modellek rendkívül kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtottak. A Goodyear, a Dunlop és a Vredestein gumik mind a biztonsági, mind a környezetvédelmi szempontok alapján kiemelkedtek, és a "jó" minősítéssel határozottan ajánlott választásoknak számítanak.

A mezőnyben hét modell "kielégítő" minősítést ért el. Az ADAC szerint ezek a gumik reális alternatívát kínálnak, amennyiben a vezető tisztában van az egyes gumik előnyeivel és hátrányaival.

Három tesztelt gumiabroncs csupán "elégséges" minősítést kapott. A Viking, Kumho és Maxxis modellek bár jónak számítanak a futásteljesítményük terén, száraz úton mégis komoly hiányosságokat mutattak.

Legyen szó akár a nyári gumik téliekre cseréléséről, akár a téli abroncsok visszahelyezéséről, elengedhetetlen a megfelelő tárolásuk. Ha nem figyelünk a raktározás részleteire, a gumik könnyen eldeformálódhatnak, ami nemcsak a teljesítmény csökkenéséhez, hanem komoly balesetveszélyhez is vezethet. Éppen ezért érdemes tudatosan odafigyelni arra, hogyan és hol tároljuk az abroncsokat, hogy biztonságban és jó állapotban maradjanak a következő szezonra.

Ha nem a gumiszervizben tároljuk a gumikat, hanem saját magunk, akkor tehetjük őket felniken, lógatva, vagy vízszintesen egymásra halmozva. Időnként érdemes megváltoztatni a sorrendet. Ha pedig nem használunk felniket, akkor állítva, és havonta egy kicsit elforgatva érdemes őket tárolni, amíg vissza nem kerülnek az autóra.

A cserék témájában talán nem is kell hangsúlyozni, hogy téli és nyári gumikat sosem szabad kizárólag az egyik tengelyen alkalmazni. Fontos, hogy mind a négy gumiabroncsot cseréljük, így biztosítva a jármű optimális teljesítményét és biztonságát!

Related posts