Újabb NER-körhöz tartozó vállalat került nehéz helyzetbe, ám a kormány most is közbelépett, hogy támogassa a helyzet stabilizálását.

A kabinet álláspontja szerint a dunakeszi járműgyártás fenntartása kiemelkedően fontos a nemzetgazdaság szempontjából.
A legújabb Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint "Magyarország nem hagyja, hogy az ország védelmi kapacitásának megőrzéséhez kiemelt szolgáltatással hozzájáruló gazdasági társaságok fennmaradása az orosz-ukrán háború, valamint az elhibázott brüsszeli szankciók káros gazdasági hatásai miatt veszélybe kerüljenek".
A dokumentum hangsúlyozza, hogy a kialakult helyzetben a dunakeszi járműgyártás fenntartása kiemelten fontos a nemzetgazdaság szempontjából. Ennek érdekében elengedhetetlen az üzem zavartalan működésének biztosítása; a munkavállalók munkahelyeinek védelme és stabilitása kiemelt prioritás, azaz nem engedhető meg, hogy ezek a pozíciók veszélybe kerüljenek vagy megszűnjenek. Továbbá, a nemzetközi kötelezettségek maradéktalan teljesítése is alapvető, és a gyár működése által nyújtott közszolgáltatások folyamatosságának biztosítása sem szenvedhet csorbát.
A Magyar Közlöny legutóbbi csütörtök esti kiadásában közzétett kormányrendelet a Ganz-MaVag Invest Zrt. felszámolási eljárását stratégiai szempontból kiemelt jelentőségűnek minősítette, a hatályba lépés időpontja augusztus 8. Az indoklásban kifejtették, hogy...
Az adósságok kezeléséhez és a hitelezőkkel való megállapodásokhoz kiemelkedő gazdaságpolitikai érdek kapcsolódik.
Ennek következményeként szükségessé válik egy átgondolt reorganizációs terv kidolgozása. A kiemelt eljárás keretében a feladatokat egy erre kijelölt állami felszámoló fogja koordinálni.
A mostani bejelentéssel egy hosszabb lejtmenet végére kerülhet pont. Júniusban számolt be róla lapunk, hogy "mint a szenet, úgy égeti a pénzt a Magyar Vagon (avagy Ganz-MaVag) csoport. A csoport legnagyobb pénztermelőjének alighanem a Ganz-Mavag International nevű vállalatnak kellene lennie, ez könyveli ugyanis a nagy egyiptomi vasútikocsi-beszerzésből (1300 kocsi, egymilliárd euró) származó bevételeket. Nyereségről azonban szó sincs, a tavaly előtti 11 millió eurós veszteséget tavaly mínusz 22 millió eurós (8,8 milliárd forintos) adózott eredmény követte."
Emlékeztetőül: az egyiptomi megrendelés kezdetben egy orosz-magyar együttműködés keretein belül valósult meg, jellemzően a NER (Nemzeti Együttműködés Rendszere) logikája szerint. A pénzügyi háttér biztosítását az orosz és magyar állami exportfinanszírozó bankok végezték Kairó számára. A gyártási folyamatban a Transzmasholding (TMH) tveri üzemének és a MÁV Dunakeszi Járműjavítójának (DJJ) volt kulcsszerepe. Érdemes megemlíteni, hogy a DJJ-t korábban a TMH magyar leányvállalata vásárolta meg, amelyben részesedést szerzett a Magyar Vagon – a cég alapító-tulajdonosa pedig Szalay-Bobrovniczky Kristóf, aki jelenleg honvédelmi miniszteri posztot tölt be.
Miután Oroszország megtámadta Ukrajnát, Moszkva kiszállt az üzletből, a DJJ-t tulajdonló TMH-céget átkeresztelték Ganz-MaVagra, és egyedüli tulajdonosa a Magyar Vagon lett. A másik, az egyiptomi megrendelést könyvelő TMH-leányba pedig a Magyar Vagon mellé belépett, feles tulajdonrésszel, a Habony Árpád köréhez sorolt Tombor András frissen gründolt Cato Investments Zrt.-je. Miniszteri kinevezése után Szalay-Bobrovniczky kiszállt a Magyar Vagonból.
A cégháló azóta sokat bonyolódott - illetve az utóbbi időben éppenséggel egyszerűsödött, de még mindig meglehetősen összetett -, a csoport főtulajdonosa a Solva II. magántőkealap. A NER elitje előszeretettel tartja vagyonát átláthatatlan magántőkealapokban,
Erről sajnos nem áll rendelkezésre információ, hogy pontosan kinek a vagyona található benne, de az alapkezelést mindenesetre Hernádi Zsolt, a Mol vezérének szakértői csapata végzi.
A Magyar Vagon-csoport más leányvállalatai sem éppen a piaci sikeresség mintaképei. Különösen figyelemre méltó a Ganz-Mavag Europe, amelyet a spanyol Talgo vonatgyártó megvásárlására hoztak létre. Ebbe a projektbe a magyar állam is részesedést vállalt, nemcsak mint társtulajdonos, hanem az állami Exim bank hitelének biztosításával is.
A Talgo-felvásárlás terve végül meghiúsult, mivel a spanyol kormány nem adta áldását a tranzakcióra. A hírek szerint Madridban az állítólagos orosz kapcsolatok aggasztották a Magyar Vagon és a magyar állam vonatkozásában – ezek a kapcsolatok a Magyar Vagon és az Orbán-kormányok közötti történeti összefonódások tükrében viszonylag egyértelműnek tűnnek, bár a cégcsoport határozottan tagadta, hogy bármiféle ilyen kötelék létezne. A spanyol hatóságokat nemcsak a Magyar Vagon tulajdonosi struktúrájának átláthatatlansága riasztotta el, hanem az is, hogy bár a tárgyalások során a cég felfedte végső tulajdonosát – amely valószínűleg a Mol energiacég –, a struktúra összetettsége mégis aggodalomra adott okot. A magántőkealapok befektetőinek köre ugyanis nemcsak hogy nehezen követhető, de pillanatról pillanatra változhat is, így nincs garancia arra, hogy egy adott időpontban kinek a tőkéje áll rendelkezésre egy adott alapban.