Kína már tapasztalja a vámháború következményeit.

A májusi ünnep, amely Kína egyik leghosszabb szabadságolási periódusa, kulcsfontosságú mutatója a kínai fogyasztói bizalom állapotának. A világ második legnagyobb gazdaságában a fogyasztói aktivitás továbbra is gyenge lábakon áll, köszönhetően a gazdasági kihívásoknak és az elhúzódó ingatlanpiaci nehézségeknek. Ráadásul az Egyesült Államok és Kína között zajló kereskedelmi háború hatásai várhatóan tovább rontják a helyzetet, így a gazdasági kilátások továbbra is borongósak.
A kínai szolgáltatási szektor új megrendeléseinek növekedési üteme márciushoz képest jelentős lassulást mutatott, amely mögött részben az amerikai vámok által okozott feszültségek állnak. A Caixin/S&P Global által közzétett szolgáltatási beszerzésimenedzser-index (PMI) 50,7-re esett vissza a márciusi 51,9-ről, ezzel elérve a szeptember óta legnagyobb csökkenést. Az 50-es határérték pedig azt jelzi, hogy a növekedés és a zsugorodás határvonalán állunk.
A Caixin szolgáltatási felmérés szerint az új üzleti növekedés 2022 decembere óta a leggyengébb szintre lassult, bár az exportmegrendelések enyhén emelkedtek, részben a turizmus fellendülésének köszönhetően.
A vállalati hangulat a szolgáltatási szektorban 2020 februárja óta a leglassabb ütemben javult, a cégek az amerikai vámokat nevezték meg fő aggodalmukként.
A szolgáltatók a második egymást követő hónapban a munkahelyek számának csökkentésével igyekeztek kordában tartani a költségeiket. Eközben a vállalatok a magasabb inputköltségek ellenére az árak mérséklésével próbálták megnyerni a vásárlókat.
Lynn Song, az ING hongkongi vezető közgazdásza megjegyezte, hogy a kormány eddig főként bizonyos termékek, mint például a háztartási készülékek cseréjét célzó támogatási intézkedésekkel próbálta serkenteni a gazdaságot. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a szolgáltatások fogyasztásának ösztönzésére eddig csupán korlátozott támogatásokat nyújtottak.
Itt van egy egyedibb megfogalmazás: „Forrás: Reuters hírügynökség”