Kompetenciamérés 2025: Az idei tanév kompetenciaeredményei a diákok körében A 2025-ös kompetenciamérés keretében a legfrissebb adatok szerint a diákok teljesítménye jelentős változásokon ment keresztül. Az idei eredmények elemzése rávilágít arra, hogy a
A 2025-ös digitális országos kompetenciamérés adatai kedvezőbb képet mutatnak az előző évhez viszonyítva a legtöbb évfolyamon. Különösen figyelemre méltó a matematikai teljesítmény emelkedése a 7. és 11. évfolyamon, valamint a szövegértés terén elért javulás a 7. és 9. évfolyamon – számolt be róla a Népszava.
Az Oktatási Hivatal (OH) hétfői közleménye szerint a kompetenciamérés tesztjeit idén 3049 intézmény több mint 584 ezer tanulója töltötte ki március 24. és június 30. között. A mérés kiterjedt szövegértésre, matematikára, természettudományra, idegen nyelvekre, digitális kultúrára és történelemre, évfolyamonként eltérő összetételben.
A szövegértési teljesítmény terén a legkiemelkedőbb előrelépést a 7. és 9. osztályos diákok mutatták: a hetedikesek 58 ponttal, összesen 1538 ponttal, míg a kilencedikesek 41 ponttal, 1669 pontot elérve javítottak az előző évhez képest. Ezzel szemben a 4. és 5. évfolyamosok eredményei csökkentek, 32, illetve 31 ponttal, amit az Oktatási Hivatal a tesztelési formátum átalakulásával indokolt.
A 7. évfolyam matematikai teljesítménye az idei évben 42 ponttal emelkedett, míg a 11. évfolyam 49 ponttal mutatott jobb eredményeket az előző évhez képest. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ezek a javulások egy 2024-es jelentős visszaesést követnek: a 11. osztályos diákok tavaly 46 ponttal teljesítettek gyengébben, mint 2023-ban, így az idei emelkedés valójában csupán 3 pontos előrelépést jelent a 2023-as teljesítményhez képest. Hasonlóan, a 7. évfolyam esetében is csak 4 pontos a valódi javulás a tavalyi évhez viszonyítva.
A középiskolákba felvételiző nyolcadikosok teljesítménye mérsékelt előrelépést mutatott: matematikából 15 ponttal, míg szövegértésből 20 ponttal javították eredményeiket az előző évfolyamhoz képest.
A kormány korábban azt tervezte, hogy a kompetenciamérés eredményeit osztályzatokká konvertálja, amelyek a középiskolai felvételi eljárás során is figyelembe vételre kerültek volna. Azonban a szülők többségének ellenállása miatt végül nem valósult meg ez a kezdeményezés.
A Belügyminisztérium tájékoztatása alapján még nem született végleges döntés az osztályozás kötelező bevezetéséről. Ugyanakkor az iskolák saját hatáskörükben jogosultak tantárgyi osztályzatot adni a mérési eredmények alapján.




