Luxuscikkek „pénztárcabarát” áron: itt a „lefelé eladás” új trendje!


A luxustermékek korábban a válságokkal szembeni ellenállóságukkal tűntek ki, és nem mutattak érzékenységet a piaci kereslet ingadozásaira. Azonban ez a megállapítás mára már nem feltétlenül érvényes, és a helyzet fokozatosan változik.

Az infláció drámai emelkedésekor gyakran tapasztalható a kiskereskedelemben a "lefelé vásárlás" jelensége, amikor a fogyasztók a hasonló, de kedvezőbb árú, esetleg alacsonyabb minőségű termékek felé fordulnak. Jelenleg azonban új trend bontakozik ki: a gyártók oldalán megjelenik a "lefelé eladás", ami nem csupán a termékek csökkentését vagy zsugorítását jelenti, hanem egy új megközelítést is a piaci stratégiákban.

A luxuscikkek gyártóit ugyanis utolérte az, amire nem készültek. Gyengül a kereslet 3000 dolláros (majdnem 1,2 millió forint) kézitáskáik és 4000 dolláros zakóik iránt. Ezért arra kényszerülnek, hogy a középosztálybeliek pénztárcájához igazodó, 500 dollárnál (198 ezer forint) olcsóbb termékekkel házaljanak azoknál, akiket csak jómódúnak nevezhetünk - derült ki a Reuters híréből.

Az utóbbi években a luxusmárkák, mint a Chanel, a Prada és a Dior, virágzó időszakot éltek meg. Franciaországban, a divat otthonában, a kézitáskák ára például 2020 és 2023 között megdöbbentő, 50 százalékos emelkedésen ment keresztül – ezt a Bernstein befektetési cég legfrissebb elemzése mutatja.

Ugyanakkor ezzel messzebb kerültek azoktól a jómódú középosztálybeliektől, akik vásárolnak prémium termékeket. Az Egyesült Államokban hat százalékkal csökkentek a luxusmárkák termékeikre költött összegek 2023 november és 2024 novembere között - legalábbis az egyik legnagyobb amerikai bank, a Citi hitelkártyaadatai alapján. A cégek már megkezdték a választ a gondra: a Gucci például kínál kutyapórázt mindössze 440 dollárért (175 ezer forint) és jegyzettömböt a márka logójával 200 dollárért.

Sajátos módon a kereslet csökkenése összefüggésbe hozható a november első napjaira eső amerikai elnökválasztással. A fogyasztók egy része eltűnt, talán azért, mert nem a kormányzás kiszámítható folytatását ígérő elnökjelölt győzött, hanem az, aki a washingtoni státus quo felborításának ígéretével kampányolt.

A luxuscikkek globális piaca a 2024-es karácsonyi időszakban várhatóan stagnálni fog a 2023-as év hasonló időszakához képest, figyelmen kívül hagyva az árfolyam-ingadozások hatásait - állítja a Bain tanácsadó cég. Korábban a Bain már jelezte, hogy az idei év során a prémium termékek forgalma körülbelül két százalékkal csökkenhet.

Az utóbbi években Kína a prémium termékek gyártói számára egyre vonzóbb piaccá vált. Azonban az ingatlanpiaci válság és a fiatalok munkaerőpiaci nehézségei miatt a JP Morgan bankház szakértői arra figyelmeztetnek, hogy 2025-től ez a tendencia megfordulhat. A kiemelkedő minőség továbbra is kelendő, de ahhoz, hogy a vásárlók érdeklődését fenntartsák, a prémium termékeket egy kicsit kedvezőbb áron kell kínálni.

Az olcsóbb termékeknél természetesen alacsonyabb profitráta érhető el. Nem meglepő tehát, hogy Jean-Jacques Guiony, az LVMH pénzügyi igazgatója, óvatosan kezeli a luxusmárkák irányvonalát, hogy ne sodródjanak túl messzire az elérhető árú termékek felé. Az LVMH határozottan elzárkózik attól, hogy új, "megfizethető" termékeket dobjon a piacra, mivel ez a lépés jelentősen csökkentené a márkák exkluzív auráját.

Related posts