Már készítik elő a dominókat, miközben a nemzetközi hatalmi játszmák színpadán a magyarok pénzügyi jövője forog kockán.

Májusban a gázolaj ára mérséklődött, míg a benzin árfolyama stabil maradt, ám a magyar üzemanyagpiac látszólagos nyugalmának mögött izgalmas geopolitikai játszmák, váratlan OPEC-döntések és devizapiaci ingadozások húzódnak meg. Jelenleg a hazai kutak árai még versenyképesek a környező országokkal összehasonlítva, de a globális piacon bármikor érkezhetnek váratlan fordulatok: egy amerikai nyári kereslet, finomítói kapacitások kiesése, egy kínai vámintézkedés vagy a közel-keleti feszültségek újabb kiéleződése is könnyedén felboríthatja a kialakult egyensúlyt. A magyar autósok jelenleg még fellélegezhetnek, de az üzemanyagpiac olyan, mint egy szeszélyes óceán – a következő hullám bármikor érkezhet.
A magyar üzemanyagpiac dinamikája mindig érzékenyen reagál a geopolitikai és gazdasági áramlatokra. Május hónap folyamán a gázolaj ára fokozatos, de észlelhető csökkenést mutatott: a hónap első napjaiban 597 forintos átlagár jellemezte, míg a hónap végére ez az érték 580 forintra süllyedt. Ezzel szemben a benzin ára meglepően stabilan tartotta magát, 582-588 forint között ingadozva a töltőállomásokon. Ez az apró, de figyelemre méltó mozgás jól tükrözi, hogy az olajpiac igazi hullámvasútként működik, ahol a bizonytalanság és a pozitív kilátások váltakozása folyamatosan formálja az árakat.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára az Indexnek nyilatkozva hangsúlyozta, hogy a kőolaj globális piaci ára május hónap során 61 és 66 dollár között ingadozott hordónként. "Az árak alakulása legfőképpen az OPEC+ váratlan kitermelésnövelésének hatására formálódott, ami meglepő fordulat volt, különösen figyelembe véve Donald Trump által korábban beígért, majd elhalasztott vámintézkedéseket."
Trump és Kína például három hónapra 115 százalékkal csökkentették a korábbi extrém magas vámokat, ami elméletben lazíthatta volna a globális kereskedelmi feszültségeket, ám az EU felé irányuló 50 százalékos vámok bejelentése továbbra is feszültséget generál. "A globális gazdasági kiállítások, így az olaj iránti kereslet is erősen függ a nemzetközi kereskedelmi megállapodásoktól, ahol a jövőre nézve továbbra is fennáll a bizonytalanság" - fogalmazott az Indexnek Grád Ottó.
A globális olajkereslet egyfajta ingadozó remény és kiszámíthatatlanság között billeg, ami jól látszik a nagy nemzetközi elemzőcégek, mint a Barclays és a Goldman Sachs legfrissebb előrejelzésein is. Ezek a cégek nemrégiben 66 dollárra csökkentették a Brent olaj hordónkénti árát 2025-re, míg a Standard Chartered még pesszimistább, 61 dolláros becslést adott, jelezve, hogy a jövőbeli olajpiac sok kérdést és kihívást tartogat.
A kereskedelmi politikai viharok mellett más tényezők is hullámokat vernek ezen a tengeren. Az orosz-ukrán konfliktus béketárgyalásai májusban nem hoztak lényeges előrelépést, ugyanakkor a további szankciók kilátása, különösen az orosz kőolaj és energiahordozók ügyében, tovább fokozza a piaci bizonytalanságot. Ezt a helyzetet tovább súlyosbítja a Közel-Kelet feszült állapota, ahol Irán, Oroszország és Venezuela kérdései továbbra is az Egyesült Államok stratégiai döntéseinek középpontjában állnak.
Az árképzés itthon sem csupán a globális piaci trendektől függ. Májusban a forint árfolyama 364 és 354 között mozgott az amerikai dollárral szemben, ami a hónap közepére egy kis erősödést eredményezett. Ennek hatása nemcsak a devizapiacokon, hanem a benzinkutak árcéduláin is érzékelhetővé vált.
A forint erősödése hozzájárult az üzemanyagárak csökkenéséhez, ami jó hír a hazai autósoknak
„- hangsúlyozta Grád Ottó.”
Külön érdekesség, hogy a mediterrán térségben a tengeri üzemanyagokra vonatkozó IMO-szabályozások szigorúbbá váltak. A hajóknak ezentúl csak 0,1 százalékos kéntartalmú üzemanyagot engedélyeznek, a korábbi 0,5 százalék helyett. Ez a változás várhatóan növelni fogja a tengeri gázolaj iránti keresletet, és már most is érezhető egyfajta átrendeződés a piacon.
Érdemes megemlíteni, hogy május végén hivatalosan is megkezdődött az amerikai nyári autós idény, ami várhatóan felerősíti a benzin iránti keresletet a tengeren túlon a következő hónapokban. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára hangsúlyozta, hogy mind a benzin, mind a gázolaj piaca körüli bizonytalanság továbbra is fennáll. Ez vonatkozik a kereslet jövőbeli alakulására, valamint az ellátási lánc esetleges zökkenőire is, mint például a finomítók bezárása vagy a termelési kiesések.
De milyen helyzetben vagyunk a régiós összehasonlítás fényében?
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint Magyarország üzemanyagárai jellemzően a régiós átlag közelében helyezkednek el, sőt több esetben még alacsonyabbak is annál. A 95-ös oktánszámú benzin átlagára május hónapban hazánkban 584 forintot tett ki, ami 5 forinttal kevesebb a szomszédos országok 589 forintos átlagához képest. Ugyanakkor a régió többi országához viszonyítva 2,8 százalékkal magasabb, tehát a magyar ár 16 forinttal haladta meg a régiós átlagot.
A gázolaj esetében a hazai ár szintén 584 forintot ért el, ami 4 forinttal alacsonyabb, mint a szomszédos országok 588 forintos átlagára, de ugyanakkor 19 forinttal magasabb a régiós, 565 forintos átlaghoz képest. Az előző hónaphoz viszonyított csökkenés viszont jelentős:
Nem meglepő, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium még szombaton is kiadott egy hivatalos közleményt erről a témáról. A nyilatkozatban hangsúlyozták, hogy "a hazai üzemanyagárak továbbra is kedvezőek, és a pozitív tendencia megerősíti a kormány és az üzemanyag-kereskedők közötti folyamatos párbeszéd és együttműködés sikerességét, amely segít csökkenteni a magyar családok és vállalkozások terheit."
Az EU által közzétett Weekly Oil Bulletin statisztikái szerint a májusi időszakból két kiemelkedő tényezőt érdemes megemlíteni:
Az árak tekintetében egyébként érdekes különbségek figyelhetők meg a régióban. Ausztriában, Horvátországban, Szerbiában és Szlovákiában magasabbak a benzinárak, mint Magyarországon, míg Bulgáriában, Csehországban és Lengyelországban lényegesen alacsonyabbak. A dízel esetében Ausztriában, Szerbiában és Szlovéniában drágább, Bulgáriában viszont olcsóbb a magyarországinál.
Grád Ottó az üzemanyagpiaci kilátásokat a következőképpen elemezte: "Bár a globális és regionális események jövője számos kérdést felvet, és Trump politikai lépései valamint az OPEC+ határozatai bármikor megzavarhatják a piac stabilitását, a magyarországi üzemanyagárak várhatóan tartósan a régiós átlag alatt fognak alakulni." Ez azt jelenti, hogy
A nyári autós szezon, mely május végén veszi kezdetét az Egyesült Államokban, tovább növelheti a benzin iránti keresletet, ezért a hazai piacnak is ébernek kell maradnia. Amennyiben a mediterrán szigorítások, valamint a geopolitikai feszültségek mellett a finomítói kapacitások kiesése vagy bezárása is bekövetkezik, az üzemanyagárak újra drámai ingadozásokon mehetnek keresztül.
Összegzésül elmondható, hogy a magyar üzemanyagárak jelenleg a régiós mezőnyben kedvező pozíciót foglalnak el. Eközben azonban a globális piac mélyebb vizei - a geopolitikai feszültségek, a kereskedelmi áramlatok változásai és az új technológiai szabályozások - folyamatosan befolyásolják a trendeket. A hazai autósok számára ez a helyzet olyan "finom ingadozásokat" jelent, amelyek mellett érdemes szemmel tartani a távoli horizontot, és felkészülni a következő nagyobb változásra.