Természetesen! Íme egy egyedi változat: **Minden, amit érdemes tudni az új KRESZ-ről** Az új KRESZ (Közúti Rendelkezések Egységes Szabályai) bevezetése jelentős változásokat hozott a közlekedés világában. Az alábbiakban összegyűjtöttük a legfontosabb tu


Szoboszlai Dominik és párja Budapestre látogattak, ahol a magyar futballsztár szerelme büszkén mutatta meg a növekvő pocakját. A friss fotók tanúsága szerint a fiatal házaspár boldogan éli meg ezt az izgalmas időszakot.

A bejelentés a Közlekedési Kultúra Napja országos rendezvénysorozatának megnyitóján hangzott el. Nagy Bálint, a közlekedésért felelős államtitkár, hangsúlyozta, hogy a közlekedés mindannyiunk közös ügye, ezért elengedhetetlen, hogy a jogszabályalkotás folyamatába széles körű társadalmi részvételt biztosítsanak.

Az utóbbi hat hónap során számos kis részlet került napvilágra a várható módosításokról, amelyek az elektromos rollereket, az előzési szabályokat, az új közlekedési táblákat, valamint az autópályákra és a követési távolságra vonatkoznak. Februárban pedig egy 27 oldalas jelentés szivárgott ki a tervezetről, amely alaposabb betekintést nyújt a tervezett jogszabályi változásokba.

Lázár János számos alkalommal kifejtette véleményét a tervezett módosításokról, hangsúlyozva, hogy a legfontosabb cél az, hogy "a gyengébbet megóvja az erősebbtől". Jelenleg azonban nem világos, hogy ez a megközelítés milyen tényezőkre vonatkozik, legyen szó lóerőről, össztömegről, a gépjármű méretéről, hengerűrtartalomról vagy akár a sofőr testfelépítéséről - olvasható az Index cikkében.

A hivatalos kommunikáció szerint a módosítás célja a közlekedés biztonságának növelése és a szabályozás korszerűsítése. De az is benne van, hogy a jelenlegi szabályozás kissé átláthatatlan, ezért ezúttal sokkal egyértelműbb tervezetet készítenek.

Az új szabályozás széleskörű hatással lesz a közlekedés minden résztvevőjére, beleértve az autósokat, kamionosokat, buszosokat, motorosokat, kerékpárosokat, gyalogosokat, valamint az elektromos rollerrel közlekedőket is. A cél, hogy mindenki biztonságosabban és hatékonyabban vehessen részt a forgalomban. A lapunk összegyűjtötte a jelenlegi változásokat, amelyek a közlekedési szokásokat és a közúti közlekedés dinamikáját is jelentősen befolyásolják.

A gyalogosokra vonatkozó szabályok szigorodnak, és a gyalogosok definíciója is kibővül. Ezentúl nemcsak azok tartoznak a gyalogosok közé, akik gyalogolnak, hanem azok is, akik a járművüket tolják, valamint a gördeszkások és görkorcsolyázók is. Emellett számos más izgalmas újítással is készülnek:

A tervezet értelmében a kerékpárosok a járdákon és gyalogosövezetekben legfeljebb 10 kilométer per órás sebességgel haladhatnának, míg a közös, gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott területeken 25 kilométer per órás sebesség lenne a megengedett. Emellett a 14 évnél fiatalabb kerékpárosok számára kötelezővé válna a bukósisak viselése.

Az úttest jobb szélétől egy méterre elhelyezkedő, vegyes használatú sávrész kialakítását javasolnám, amely segítene megerősíteni azt a szabályozást, mely lehetővé teszi a kerékpárosok, gyalogosok és egyéb, általában egy vonalon haladó járművek számára, hogy az úttest jobb szélén közlekedjenek. Ez a változtatás azt is magával hozná, hogy az autósok számára megszűnne a jobbra tartás kötelezettsége a sávon belül, így akár a középső sávban is haladhatnának.

Az új KRESZ javaslatai között szerepelhet egy különleges kerékpáros utca fogalma, amely kifejezetten a biciklisek számára biztosítana elsőbbséget az autósokkal szemben. Ennek köszönhetően a kerékpárosok jogot nyernének arra, hogy jobbról haladhassanak el a lassan haladó vagy éppen álló autók mellett, ezzel elősegítve, hogy gyorsabban elérjék úti céljaikat, különösen forgalmi dugók esetén.

Az oldaltávolságra vonatkozó szabályok szigorúan rögzítve lennének: a javasolt normák szerint 50 kilométer per órás sebességig legalább egy méteres távolságot kellene betartani, míg ennél gyorsabb haladás esetén minimum másfél méterre lenne szükség a járművek között. Az előzés során a két autó közötti sebességkülönbség nem haladhatja meg a 15 kilométer per órát.

A B kategóriás jogosítvány birtokában a jövőben lehetőség nyílna arra, hogy a korábbi 50 köbcentisnél nagyobb, egészen 125 köbcentis motorokat is használhassanak a közlekedésben. Ez azt jelentené, hogy az autósok külön vizsga vagy gyakorlati tapasztalat nélkül pattanhatnának fel ezekre az erősebb kétkerekű járművekre, holott a motorozás sajátos készségeket és tudást igényel.

„Ezt egy rendkívül kockázatos dolognak látom, és semmiképpen sem tartom helyesnek. Azok, akik rendelkeznek autóvezetői engedéllyel és tapasztalattal, vagy akik ügyesen navigálnak a forgalomban, nem feltétlenül bizonyulnak alkalmasnak motorozásra” – nyilatkozta Bátor Zoltán motorversenyző a lapnak. Hozzátette, hogy a motoros közlekedéshez egészen más készségek és tudás szükséges a biztonságos közlekedés érdekében.

A motorosok számára új lehetőségek nyílnak meg, mivel engedélyezetté válik az előrehaladás álló és haladó járművek között – eddig ez kizárólag az álló járművekre vonatkozott. Az új javaslat alapján lakott területen kívül elég lenne zárt ruházatot, lábbelit és motoros kesztyűt viselni. A bukósisak viselésének szabályai továbbra is változatlanok maradnak.

A jelentés alapján a rollerek kategorizálásra kerülnek, megkülönböztetve a kis- és nagy teljesítményű modelleket, amelyekre eltérő szabályok vonatkoznak. A kisebb teljesítményű rollerek, amelyek sebessége legfeljebb 25 kilométer per órára korlátozódik, kizárólag 12 évnél idősebb személyek által használhatók. Az első két évben a felhasználóknak kötelező lesz sisakot viselniük. A járdákon a sebesség maximum 10 kilométer per órára van korlátozva, míg más területeken 20 kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek, figyelembe véve a helyi előírásokat is.

Az erősebb elektromos rollerek és segédmotorokra kötelező felelősségbiztosítást kellene kötni, és csak 14 éven felüli vezetheti. A legnagyobb megengedett sebesség 45 kilométer per óra lehet. Utast egyikkel sem lehetne szállítani.

Emellett kerékpáros vagy motoros bukósisakot kellene viselnie a használóknak. Kerékpárúton, gyalogos- és kerékpárúton akkor mehetnének, ha sebességük eléri a 10 kilométer per órát.

Vitézy Dávid a KRESZ-be iktatná, hogy a jelenlegi 50 helyett akár 70 kilométer per órás sebességgel is közlekedhetnek a villamosok. Karácsony Gergely főpolgármester szerint Budapesten több olyan pályaszakasz is van, ahol lehet gyorsítani a villamosok közlekedését. Úgy véli, ezzel kevesebb dugó lenne a fővárosban, javulna a levegőminőség, valamint csökkenne a balesetek száma.

A 2024 decemberében életbe lépő módosítás értelmében a rendőrség közrendvédelmi, közlekedésrendészeti és személyvédelmi szolgálatai, továbbá a Terrorelhárítási Központ járművei jogosultak megkülönböztető jelzés használatára. E járművek számára lehetőség nyílik arra, hogy az autóbusz-forgalmi sávban közlekedjenek, amennyiben ezzel nem akadályozzák az autóbuszok és trolibuszok normál működését.

Itt zajlik a legnagyobb átalakulás, például a sebességkorlátozások terén:

Megújítanák az előzési szabályokat:

Emellett korlátoznák a dudálást: csak rövid ideig, figyelemfelhívás érdekében lehet használni a dudát, balesetveszély vagy baleset-megelőzés miatt.

A vészfékezés szabályozása is napirendre kerülne: a vészfékezés során garantálni kell, hogy a mögöttünk haladó járművek biztonságosan meg tudjanak állni. Emellett szigorú tiltás alá esnének a driftelés, szlalomozás és egyéb veszélyes manőverek, mint például a motorokkal történő egykerekezés is.

A világítás terén is új szabályok lépnének életbe: minden járművezető számára kötelező lenne a folyamatos fényhasználat, míg lakott területen kívül a korlátozott látási viszonyok esetén a távolsági fényszóró alkalmazása is elvárt lenne.

2025-től a KRESZ- és elsősegélynyújtási tanfolyamok beépülnek a középiskolai oktatásba. A végzős diákok (gimnázium 12. osztály, technikum 13-14. osztály, szakképző iskola 11-12. osztály) az iskolai KRÉTA rendszerben érhetik el az eJogsi modult, ahol jelentkezhetnek az ingyenes elméleti képzésekre és vizsgákra.

Az állam ingyenesen biztosítja az alábbi szolgáltatásokat:

A gyakorlati vezetés költségeit továbbra is a tanulóknak kell állniuk. Viszont a szimulátorok használata is szóba került, különösen a forgalmi helyzetek gyakorlására. Ez nemcsak a képzés kiadásait csökkentheti, hanem a tanulók biztonságát is növelheti. Továbbá felmerült az a lehetőség, hogy a tanulók bizonyos feltételek mellett családtagjaik felügyelete alatt is gyakorolhassanak.

Az Európai Unió célja a közúti balesetek számának csökkentése és a közlekedés biztonságának javítása érdekében, hogy előírja az ADAS (Fejlett Járművezető Támogató Rendszerek) használatát az újonnan forgalomba helyezett autókban. Kiemelt elemként szerepel közöttük az alkoholzár, amelynek bevezetését 2026-tól tervezik. Ennek a rendszernek az alapelve az, hogy az autó motorját nem lehet elindítani, amíg a sofőr nem teljesít egy alkoholszondás tesztet. Egy alternatív megoldás szerint a vezetőnek egy előre meghatározott mondatot kell hangosan kimondania egy érzékelő irányába. Amennyiben a szenzor nem észlel alkoholt, a sofőr szabadon beindíthatja a járművet.

Related posts