Az azeri repülőgép tragikus lezuhanását valószínűleg egy orosz légvédelmi rakéta okozhatta Kazahsztán területén.

Több forrás szerint az orosz légvédelmi rendszer aktívvá vált az ukrán drónok ellen. Bár a szándékos támadások lehetőségét elvetik, a NATO vizsgálat lefolytatását sürgeti.
Az orosz légvédelmi rendszer működése okozhatta szerdán az Azerbaijan Airlines egyik járatának lezuhanását, amelynek következtében legalább 38-an meghaltak - írja csütörtöki cikkében a Reuters. A londoni székhelyű nemzetközi hírügynökséggel négy a repülőszerencsétlenség vizsgálatára rálátó forrás közölte az információt, valamint az is, hogy a terület, ahol az azeri légitársaság J2-8243-as járata lezuhant, olyan kazahsztáni terület, amely fölött Moszkva az elmúlt hónapokban rendszeresen működésbe léptette légvédelmi rendszerét.
Lapunk beszámolt arról, hogy a kazah hatóságok friss információi szerint a balesetnek 29 túlélője és 38 áldozata van. Az érintett járatot a Groznijra jellemző kedvezőtlen időjárási körülmények, különösen a sűrű köd miatt irányították Mahacskala irányába. A gép a Kaszpi-tenger felett vészjelzéseket adott, és a kényszerleszállási kísérlet során, mindössze három kilométerre az aktaui repülőtértől, drámai módon lángokkal és füsttel csapódott a földre. A fedélzeten összesen 72 ember tartózkodott, köztük 67 utas és egy ötfős személyzet. A túlélők, köztük két gyermek, már egy közeli kórházban kapják a szükséges ellátást.
A kazah közlekedési minisztérium adatai szerint a gépen 37 azeri, hat kazah, három kirgiz és tizenhat orosz állampolgár utazott. Kazahsztánban kormányzati bizottságot állítottak fel a tragédia kivizsgálására. Korábban az orosz légiközlekedési felügyelet szerint madárraj miatt alakulhatott ki vészhelyzet. Az egyik azerbajdzsáni forrás azonban elmondta a Reutersnek, hogy az előzetes eredmények szerint a gépet egy orosz Pantsir-S légvédelmi rendszer találta el, kommunikációját pedig megbénították az elektronikus hadviselési rendszerek Groznij felé közeledve.
Baku elvárja, hogy az orosz fél beismerje a felelősséget a tragikus esemény kapcsán, noha senki sem állítja, hogy ezt szándékosan tették volna. A katasztrófa helyszínén készült, a Reuters által hitelesített videók alapján lehetett látni, hogy a repülőgép farokrészének roncsai között repeszdarabokat találtak. Az Osprey Flight Solutions légiközlekedés-biztonsági cég is arra utaló nyomokat fedezett fel, amelyek légvédelmi tűzre utalhatnak. A NATO sürgette a baleset körülményeinek alapos kivizsgálását. „Gondolataink és imáink az Azerbaijan Airlines J28243-as járatának áldozataiért és családjaikért vannak” – nyilatkozta Farah Dakhlallah, a NATO szóvivője. Eközben a kazahsztáni szenátus elnöke csütörtökön megerősítette, hogy a repülőgép-szerencsétlenség hivatalos oka jelenleg továbbra is ismeretlen.
Huszonkilenc ember élte túl az azeri utasszállító zuhanását, 38-an életüket vesztettékHetvenkét emberrel a fedélzetén kényszerleszállás közben lezuhant az azeri nemzeti légitársaság egyik repülőgépe