"A csapat irányítója hiányzott a helyszínről" – így vált a 2024-es év egyik meghatározó pillanatává az a hétvége, amikor Verstappen is elvesztette a türelmét | M4 Sport
Max Verstappen fejlődése a Red Bull csapatán belül három kulcsfogalom köré épül: türelem, érettség és a csapat összefogása. Az idény során azonban volt egy kritikus pillanat, amikor a helyzet túlterhelte, és elvesztette a türelmét. Ekkor a csapat vezetősége úgy érezte, szükség van egy komoly beszélgetésre. Ezt követően Verstappen és a csapat új irányt vettek, és együtt egy magasabb szintre emelkedtek.
Két új erényét csillogtatta meg Max Vertappen a 2024-es újabb címvédése során a Red Bull szerint. Helmut Marko tanácsadó és Christian Horner is kiemelte, az autóval kapcsolatos nehézségeik ellenére a holland végig higgadt maradt, és ő volt az, aki összefogta a csapatot, hajtotta őket, táplálta az önbizalmukat. Emellett szorgalmas is volt, és minden eddiginél többet dolgozott együtt a szakemberekkel, hogy megoldást találjanak az autójuk gyengeségeire.
"Idén rekordszámú alkalommal segített a gyárban, mint még soha. Kifejezte a mérnököknek, hogy amíg nem érzi magát biztosnak az autó megbízhatóságában, addig nem mer a határon átkelni vele. Az elszántsága lenyűgöző. Ez a megközelítés pedig világosan jelezte, hogy ő valóban a csapat igazi vezetője" - mondta Marko.
Verstappen maga is a higgadtságot emelte ki, mint a csapatuk sikerének és kiegyensúlyozottságának kulcsát. Azonban a szezonnak volt egy olyan pillanata, amikor még ő is elvesztette a türelmét. A Magyar Nagydíj hétvégéjén már a kezdetektől fogva dühös és frusztrált benyomást keltett. Ez volt talán az idei év egyetlen olyan versenye, ahol világosan látszott, hogy egy jobb eredmény elérhetőségét saját magának engedte el.
- mesélte Verstappen a hungaroringi hétvégéről a Viaplaynek.
Marko szerint ez volt az egyetlen pillanata a szezonnak, amikor Verstappen nem viselkedett igazi vezérként a csapaton belül. "Idén bizonyítja, hogy használja az eszét, és hogy nem adja fel. Magyarországon viszont frusztrált volt, és talán egy kicsit elvesztette a motivációját is. Ott nem volt a csapat vezére, mint amilyen valójában" - jelentette ki a tanácsadó.
Ez a pillanat azonban nemcsak mélypont volt, de nagyban hozzájárult ahhoz is, hogy Verstappen a szezonhajrára aztán olyan vezérré vált, amilyenné kellett neki, és a nehézségeik ellenére is eljutott a címvédésig.
Ha az idényt összességében vizsgáljuk, Verstappen a Magyar Nagydíjon egyértelműen elérte a türelme határát. Már Imolában jelezte, hogy problémák merültek fel az autójuk teljesítményével, és attól tartott, hogy a riválisaik megelőzik őket a fejlesztések terén. Csapata viszont úgy tűnik, nem vette figyelembe a figyelmeztetéseit, hiszen közben még mindig sikerült néhány győzelmet bezsebelniük.
A Red Bull végre megérkezett a Hungaroringre az első komoly fejlesztési csomagjával, ami után régóta vágytak. A csapat reményei szerint ez a frissítés segíthetett volna nekik, hogy felzárkózzanak a McLarenhez, amely az utóbbi időben meglehetősen dominálttá vált. Verstappen azonban már az elején szkeptikusnak tűnt, és a szabadedzések során hamar világossá vált számára, hogy a félelmei nem alaptalanok.
Verstappen az időmérő során mindössze fél tizeddel maradt le az élen végző versenyzőtől, de a kör végén dühösen csapkodta a kormányt, és a sajtónak nyilatkozva is elégedetlenségét fejezte ki. Miközben Christian Horner, a csapat főnöke, a McLarennel szembeni vereségüket az időjárásra hivatkozva próbálta magyarázni – miszerint a hűvösebb viszonyok nem kedveztek nekik, és hogy csak az 5-ös és 7-es kanyarokban voltak lassabbak – Verstappen határozottan kijelentette: "Bármilyen körülmények között legyőztek volna minket." Ezen kívül megjegyezte, hogy a pole-pozíciót szerző Lando Norris előnye nem volt olyan jelentős, hiszen ő csupán egy szett lágy gumit használt a Q3-ban, míg ők két szettet, ráadásul akkor a pálya is nehezebben teljesíthető volt, amikor a brit a legjobb körét futotta.
Verstappen kifejezte elégedetlenségét, mondván: "A fejlesztések nem érik el a várt szintet. Többet ígértek nekünk, és ez miatt csalódott vagyok."
A Hornert és a technikai vezetőket célzó megjegyzése világosan tükrözte, hogy mi áll a frusztrációja mögött.
- figyelmeztetett, mintha csak egy titkos kódot suttogott volna, amit csak ő értett.
A bajnoki előnyünkről szólva megjegyezte: "Elérkezik az a pillanat, amikor ennek is vége szakad. Mindenki tanul a saját tévedéseiből. Szó sincs arról, hogy most visszahúzódom a motorhome-ba, lábat felrakom az asztalra, és azt gondolom, hogy minden rendben van. Frusztrált vagyok, és nem vagyok megelégedve a jelenlegi helyzettel. Tisztában vagyok vele, hogy még tizenkét hosszú verseny vár ránk."
Verstappen a Magyar Nagydíjra érkezve izgalommal telve vágott neki a versenynek, ám a futam kezdetén csalódás érte. A pályán kívüli előzés miatt kénytelen volt visszaengedni Lando Norrist, ami mélyen felkavarta, hiszen nem osztotta a döntés mögötti logikát.
Ezt követően folyamatosan a csapatának kezdett panaszkodni, illetve a rádión a csapatára tett megjegyzéseket. Nem tetszett neki a választott taktika, és úgy érezte, hogy a kiállások során a nehezebb utat választották. Bár tény, hogy emiatt hátrányba került másokkal szemben, a dobogós helyezés még így is elérhető lett volna számára. Azonban ő nem csupán a versenyre összpontosított, hanem a boxfal irányába is kritikákat fogalmazott meg, különösen Gianpiero Lambiasével kapcsolatban, aki a mérnöke volt. Egy ponton Lambiasének elege lett a folyamatos panaszáradatból, és próbálta kijózanítani versenyzőjét, de hiába.
A végkifejlet egy ütközés lett Lewis Hamiltonnal, de ezt megelőzte egy kicsúszás is, amely a brit ellen irányuló támadás során történt, és amit ő az autó alulkormányzásának tulajdonított. Míg korábban könnyedén végrehajtotta az ilyen manővereket (például Barcelonában George Russell ellen), most nem tudta megoldani a helyzetet. Régebben még ő volt az, aki a Red Bull számára extra teljesítményt hozott, de ezúttal teljesen hiányzott belőle az a plusz. Olyan érzés volt, mintha a múltbeli sikerei visszavetették volna őt.
Verstappen megjegyzései azt tükrözik, hogy visszatekintve ő is belátja: a Hungaroringen nem volt a legjobb formájában. Ezt a tényt még inkább alátámasztotta, hogy a Red Bull csapata úgy érezte, szükséges egy őszinte beszélgetést folytatni a világbajnokkal.
Lambiase véleménye szerint, ha volt egy kritikus időszaka a Verstappen-nel való kapcsolatuknak, akkor az a magyarországi versenyre tehető.
- mondta a Sky Sportsnak a versenymérnök, aki részletesen kifejtette a csapat stratégiáját.
Christian Horner csapatfőnök szavai alapján egyértelmű, hogy a spái tisztázó beszélgetés nem csupán a nézeteltérések rendezéséről szólt, hanem egyfajta újbóli összekapcsolódásról is, miután az év elején távolodtak el egymástól. Verstappen korábban úgy érezte, hogy egyedül küzd, de Belgiumban megerősítették számára, hogy a csapat mögötte áll, és nem kell egyedül viselnie a terheket.
- mesélte Horner a The Race-nek a spái megbeszélésről.
Helmut Marko is utalt rá, a Hungaroringet követő szükség volt egyfajta fejmosásra Verstappennél. És ez a jelek szerint áttörést hozott - több szempontból. Ezt követően már a csapat is egyre nyíltabban elismerte, hogy valami nem stimmel az autójuk fejlesztésével, Monzában pedig - ami a teljesítményük szempontjából a mélypont volt - már a válságmegoldás szükségességét emlegették.
Verstappen, Horner és Waché mintha végre ráébredtek volna, hogy ahhoz, hogy valóban előrelépjenek, elengedhetetlen a kölcsönös megértés és a szoros együttműködés. Ennek a felismerésnek pedig megvolt a gyümölcse. Míg Verstappen Magyarország után még mindig szorongott az autó teljesítménye miatt, a következő versenyeken mintha békét kötött volna a kialakult helyzettel, és csupán arra várt, hogy a mérnökök megtalálják a megfelelő megoldást. Monzában is ezt az álláspontot képviselte: tudta, hogy a körülményeken ő nem tud változtatni, így csak arra összpontosított, hogy a legjobbat hozza ki a rendelkezésre álló eszközökből, miközben reménykedett a jövőbeli fejlődésben.
A magyarországi verseny heves eseményei fontos leckéket adtak Verstappen számára, megmutatva, hogy merre érdemes haladnia, és mit kell távol tartania magától. Ebből a szempontból ez a pillanat mérföldkőnek számít a pályafutásában.
„Tedd egyedivé a szövegedet!” – kérte Horner, miközben izgatottan várta a választ.
Verstappen kifejtette, hogy Monza után a mérnökökkel való együttműködésük elérte a fordulópontot. Ehhez azonban elengedhetetlen volt, hogy újra megtalálják a közös hangot. A Magyar Nagydíjig úgy érezte, hogy a csapat nem veszi őt eléggé komolyan. Az azt követő alázatos és kitartó munkájával azonban sikerült megváltoztatnia ezt a helyzetet, és ezzel hozzájárult a Red Bull kilábalásához a nehéz időszakból. "Új elemeket terveztünk, amelyeket Monza után kellett volna beépíteni az autóba, de végül mindent el kellett vetnünk. A csapat lényegében a nulláról indult újra. Előtte nem tudtuk pontosan, mi is a probléma. Néhány grafikont láttam az adatelemzés során, és észrevettem bizonyos aerodinamikai ingadozásokat a kanyarokban, valamint a hasmagasság terén. Ez teljesen eltért a tavalyi autótól. Azt mondtam: 'Hé, ez alapján egyértelmű, hogy ez a probléma forrása, nemde?' És végül valóban így is lett, ahogy később értesültem."
"Korábban sosem találkoztam ezekkel a vonalakkal a grafikonokon. Úgy gondoltam, egyértelmű, hogy mivel kell foglalkoznunk, hiszen a mérnökök nyilvánvalóan tisztában vannak azzal, mi változott az előző év autójához képest. A szezon elején még magabiztos győzelmeket arattunk, de már akkor is úgy éreztem, hogy az autó egyensúlya nem ideális. Abban az időszakban azonban jelentős előnyben voltunk a többi csapattal szemben, akik talán nem teljesítettek túl jól a téli felkészülés során" - emlékezett vissza a címvédő a Telegraafnak adott interjúban.
Verstappen hozzáállásának átalakulásával ismét helyreállt a csapategység. Az "elfogadó" mentalitása révén szerzett pontok kulcsfontosságúak voltak a Las Vegasban megnyert bajnoki cím biztosításához, és lehetőséget adtak a csapat számára is, hogy a Monza után gyorsan új megoldásokkal rukkoljon elő. Ennek eredményeként Austintól kezdődően újra versenyképesebbek lettek, ami két verseny megnyeréséhez vezetett.
A történtekről mindent elmond, hogy címvédésük után a Red Bull elsősorban Verstappen érettségét és csapatösszetartó erejét emlegette a siker kulcsaként, míg versenyzőjük a csapat állhatatosságát, higgadtságát, mellyel túljutottak a legnehezebb időszakon.
Magyarországon úgy tűnt, hogy Verstappen és a Red Bull kapcsolata egyre inkább megromlik, azonban a következő lépés nem a teljes szakítás és a kölcsönös vádaskodás volt, hanem inkább egy újabb közeledés és együttműködés. Hogy a 2024-es címvédés mellett ez elegendő lesz-e újabb sikerek eléréséhez, azt jelenleg nehéz megítélni. A tendencia azonban bizakodásra ad okot, és reményeiket 2025-re is táplálja.