A BYD bejelentette, hogy elhalasztja a tömegtermelés megkezdését szegedi gyárában.

Idén Szegeden nem indult el a tömegtermelés, és az első két évben a rendelkezésre álló kapacitások sem kerültek kihasználásra. Ezzel szemben Törökországban egészen más a helyzet.
2026-ig elhalasztja a tömegtermelés beindítását Szegeden épülő gyárában a BYD, és az első két évben nem is fog beindulni teljes kapacitáson - írja a Reuters az ügyre rálátó forrásokra hivatkozva. A gyártás halogatása azonban csak Magyarországot érinti: a kínai cég törökországi gyárában a vártnál korábban kezdi meg a termelést, és a tervezettnél nagyobb kapacitással. A Reuters által idézett forrás szerint utóbbi helyen alacsonyabbak a bérköltségek.
A legfrissebb hírek - amennyiben beigazolódnak - még inkább megingathatják a kormány gazdasági növekedésről szőtt vízióit. Az MNB az év eleji inflációs jelentésében még azt prognosztizálta, hogy a három jelentős hazai autóipari projekt - a debreceni BMW- és CATL-gyár, valamint a szegedi BYD-üzem - összesen 0,6 százalékkal fogja növelni az idei GDP-t. Most azonban úgy tűnik, hogy ezt az előrejelzést újra kell értékelni, hiszen nemcsak a BYD-val kapcsolatos legfrissebb információk, hanem a CATL-lel kapcsolatos korábbi események is arra utalnak, hogy a debreceni gyár második ütemének megépítését felfüggesztik.
A gyártó Törökországra tett választása nem csupán a hazai, hanem az egész Európai Unió gazdaságát is hátrányosan érintheti. Ahogy a Reuters is hangsúlyozza, az EU azon reménykedett, hogy a kínai járművekre kivetett vámok révén ösztönözheti a kínai vállalatokat, hogy beruházásokkal és jól fizető munkahelyek teremtésével gazdagítsák a kontinens gazdaságát.
A legfrissebb információk szerint a jövő évben megkezdődik a tömegtermelés, ám az első évben csupán néhány tízezer jármű gördülhet le a szegedi üzem gyártósorairól, amelynek kialakítása 4 milliárd euróba került. Érdekesség, hogy a gyártósorok valójában évi 150 ezer jármű előállítására is képesek lennének, de a teljes kapacitás kihasználása még 2027-ig várat magára. Ennek ellenére a termelési mennyiségek fokozatos emelését tervezik.
A BYD, amely a magyar kormányzattal stratégiai partnerséget alakított ki, eredetileg azt tűzte ki célul, hogy idén októberben megkezdje a gyártást. Az ígéreteik között szerepel, hogy Magyarországon létesítik európai központjukat is. Azonban eddig nem hozták nyilvánosságra, mikor tervezik a tömegtermelés megkezdését.