A MÁV a sok baleset következtében sárgára festi a tram-traineket, hogy így fokozza a láthatóságukat.
"A figyelemfelkeltésen kívül - tesztjelleggel - tervezzük az élénksárga felületek növelését a járműveken. Ennek előkészítése zajlik, a járműveken fóliákat fogunk elhelyezni, a helyi tapasztalatokat természetesen elemezzük, a további döntéseket ezek alapján hozzuk meg" - válaszolta a MÁV kommunikációs osztálya a Szegeder azon kérdésére, hogy milyen intézkedésekkel akarják csökkenteni a jövőben a tram-traineket érintő balesetek számát.
"A vasútvillamosok teljes sárgára festése ugyanakkor nem szerepel a terveinkben, azt a nemzetközi gyakorlat nem indokolja"
A MÁV-csoport jelenlegi műszaki normái és vizsgálatai alapján kialakított, egységes színvilág nem engedi meg a változtatásokat – áll a jelentésben. Ez azt jelenti, hogy a szegedi Pesa-villamosokhoz hasonló sárga festésre a jövőben sem lehet számítani a vasútvillamosok esetében.
Rendre előkerül a baleseti híreknél, hogy a közúti járművezetők azért nem veszik észre az egyébként méretes villamosvasút-szerelvényeket, mert nem sárga a festésük, így beleolvadnak a környezetbe. A MÁV szerint viszont a nemzetközi szakirodalomban nincs olyan konkrét, objektív vizsgálati eredmény vagy mérés, amely szerint egy teljesen sárgára festett jármű jobban elkerülné a baleseteket. "Ebből adódóan ilyen - a sárga szín egységes használatára vonatkozó - kötelező előírás sem készült az Európai Unióban" - közölték.
Alig telt el néhány nap az újév kezdetétől, és máris négy baleset rázta meg a vasútvillamosok világát. Legutóbb január 9-én két incidens is bekövetkezett: először egy autó ütközött egy szerelvénnyel a délutáni órákban, majd aznap este egy másik jármű hátulja zúzódott össze. Ráadásul már január 6-án is történt egy ütközés. Decemberben Hódmezővásárhelyen egy lakókocsi borzalmas balesetet okozott, amikor nekiütközött egy villamosnak, súlyos károkat okozva. Ezen a hónapon Szegeden egy gyalogost is súlyosan elgázoltak, ami még inkább fénybe állította a közlekedés biztonságának kérdését.
A MÁV legfrissebb tájékoztatása szerint 2022. január 1-je óta, vagyis az újonnan bevezetett vasútvillamos-üzem 2021. novemberi rajtját követő teljes év során összesen 71 baleset történt. Ebből 53 esetben anyagi kár keletkezett. A balesetek éves bontásban a következőképpen alakulnak:
Balesetenként jellemzően 500-800 ezer forint között mozog az átlagos kárérték, összességében pedig mintegy 40 millió forintnyi veszteséget szenvedett a vasúttársaság a figyelmetlen közlekedők miatt, tudtuk meg.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján mára az átlagos sérülések kijavítását sikerült egy-két napra mérsékelnie a társaságnak azzal, hogy raktáron tartják a cserealkatrészeket, tehát nem esik ki sokáig a forgalomból egy-egy balesetben érintett vasútvillamos. Ez azért is fontos, mert az annak idején leszállított 12 jármű legalább felére egyszerre van szükség a csúcsidei 20 perces követésű menetrend tartásához.
A MÁV folyamatosan hangsúlyozza, hogy a tram-train hálózaton történt ütközések mindegyike a közúti közlekedők szabálytalanságainak következménye. "Ezért rendszeresen figyelmeztetjük a közlekedőket, hogy a vasútvillamos vonala mellett fokozott óvatossággal vezessenek, kerékpározzanak, és körültekintően lépjenek át a gyalogos-átkelőhelyeken." A KRESZ előírásai értelmében a vasútvillamos minden más közlekedési eszközzel szemben elsőbbséget élvez, beleértve a körforgalmakkal való kereszteződéseket is, ahol a tram-train számára elsőbbséget kell adni a körforgalomban közlekedő járművekkel szemben.