Egy óceánjáró évente annyi metánt bocsát ki, mint amennyit tízezer tehén termel.


Kép: Getty Images - Az Anthem of the Seas óceánjáró 2024. július 27-én, szombaton horgonyzott le Barcelonában. Képész: Angel Garcia/Bloomberg, a Getty Images támogatásával.

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) legújabb elemzése, amely az "Európa luxus tengerjáró hajói annyi mérgező ként bocsátanak ki, mint 1 milliárd autó" címet viseli, rávilágít arra, hogy a kéntartalomra vonatkozó korlátozások bevezetése óta négy év telt el, de a helyzet továbbra is aggasztó. 2023-ban a kontinens vizein közlekedő 218 tengerjáró hajó annyi kén-oxidot (SOx) bocsátott ki, mint egy milliárd autó, ami azt jelenti, hogy ezek a hajók összesen 4,4-szer több szennyező anyagot juttattak a levegőbe, mint Európa összes autója együttvéve.

- közölte Constance Dijkstra, a T&E munkatársa.

A Guardiannek eljuttatott elemzés szerint 2023-ban a Carnival volt a leginkább éghajlatszennyező hajótársaság Európában. Az adatok az összes Európában közlekedő luxus tengerjáró hajóra vonatkoztak tavaly, köztük 53-ra, amelyek a Carnivalhoz tartoztak. A második leginkább éghajlatszennyező hajótársaság Európában az MSC volt, ezt követte a Norwegian Cruise Line.

A Carnival Cruise Line hajói tavaly Európában összesen 2,55 millió tonna szén-dioxidot (CO2) bocsátottak ki, ami felülmúlja Glasgow kibocsátását, amely a 620 700 fős lakosságával Skócia legnagyobb városa. A városi tanács adatai szerint Glasgow legutóbbi kibocsátása 2,43 millió tonna volt. Ezen a téren az MSC 1,4 millió tonnával, míg a Norwegian Cruise Line 0,84 millió tonnával járult hozzá a kontinens szén-dioxid-kibocsátásához.

A hajóstársaságok tisztább üzemanyag alternatívát kerestek idén, amelyet jól jelez, hogy a 2024 januárja és 2028 decembere közötti átadásra megrendelt 54 újépítésű hajó 63 százaléka várhatóan LNG meghajtású lesz a Cruise Line International Association szerint.

Bár ezek a hajók kevésbé szennyezik a levegőt, éghajlati szempontból még mindig rendkívül pusztítóak, mivel motorjaik metánt szivárogtatnak. Például a P&O Cruises MS Iona egy év alatt 10 500 tehénnel azonos mennyiségű metánt bocsátott ki - számolt be róla az Ecowatch.

- emelte ki közleményében Dijkstra.

Az európai kikötőkben a tengerjáró hajók száma 2019 óta negyedével emelkedett, ami jelentős hatással volt az általuk felhasznált üzemanyag mennyiségére is. Ennek következtében a kén-oxidok (SOx) kibocsátása kilenc százalékkal nőtt, miközben a nitrogén-oxidok kibocsátása 18 százalékkal ugrott meg.

"A nagyobb vállalatok általában több és nagyobb hajókkal operálnak. Azonban, ha a környezetszennyező kibocsátásokra gondolunk, a méret nem feltétlenül jelent jobb megoldást" - emelte ki Jacob Armstrong, a T&E szállítási menedzsere, akit a The Guardian idézett.

A jelentés megállapította, hogy a legszennyezettebb európai kikötő Barcelona volt, ezt követi Civitavecchia tengerparti kikötője - Rómától északnyugatra - és a görögországi Pireusz. A barcelonai tengerjáró hajók közel háromszor annyi szennyező kén-oxidokat bocsátottak ki, mint a város összes autója. Európában egyébként az autókra vonatkozó kénoxidok határértéke 100-szor szigorúbb, mint a hajóké.

"Velence helyzete azonban jelentős mértékben javult" - olvasható a közleményben. "A 2019-es évben tengerjáró hajók által leginkább szennyezett kikötő tavalyra már a 41. helyre került, miután 2021-ben megtiltották a nagy óceánjáró hajók behajózását, ami a kénkibocsátás 80%-os csökkenését eredményezte."

Bár Velencében a levegő minősége jelentős javuláson ment keresztül, a tengerjáró hajók továbbra is Olaszország legfőbb szennyező forrásai, túlszárnyalva ezzel Spanyolországot. Norvégia büszkén hirdeti, hogy az elektromos autók száma már meghaladja a hagyományos benzines járművekét, ám a festői fjordok környékét folyamatosan elárasztják a turisták által hozott szennyező luxushajók. Ennek következtében Norvégia az Európában a tengerjáró hajók által okozott szennyezés terén a negyedik helyet foglalja el.

Idén januárban indult el Miamiból a Royal Caribbean International legújabb hajója, az Icon of the Seas, amely lenyűgöző méreteivel 7600 utas befogadására képes. A hajó cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemel, ami számos innovatív megoldást ígér a tengerjárás világában. Azonban környezetvédelmi szervezetek figyelmeztetnek: a hajó motorjából szivárgó, el nem égett metán jelentős kockázatot rejt magában az éghajlatváltozás szempontjából. Bryan Comer, a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsának tengeri programért felelős igazgatója megjegyezte, hogy az LNG használata során az üvegházhatású gázok kibocsátása akár 120 százalékkal is meghaladhatja a hagyományos tengeri gázolajét, ami komoly aggodalomra ad okot a fenntarthatóság szempontjából.

Related posts