Sokan veszíthetik el jogosítványukat, ha életbe lép ez az új szabályozás.


Új korszak küszöbén állhatnak a jogosítványok, mivel egy friss uniós irányelv várhatóan új szabályokat vezet be, amelyek jelentős hatással lehetnek az idősebb autósokra – sőt, akár kényelmetlen helyzetekbe is sodorhatják őket.

Az Európai Unióban jelenleg is folyik az egységes digitális vezetői engedély részletes kidolgozása. E folyamat keretében megfogalmazzák az egységes okmányhoz kapcsolódó szabályokat, előírásokat és jogosultságokat. A viták során külön figyelmet kapnak az idősebb korosztály, különösen a 70 év felettiek vezetői engedélyére vonatkozó feltételek. E témát a Pénzcentrum is részletesen elemzi cikkében.

Az új digitális okmány bevezetése az egész Unió területén kötelezővé válik minden sofőr számára, beleértve az idősebb generációt is. Ezen felül megállapodás született arról is, hogy a személyautókra és motorkerékpárokra kiadott jogosítványok 2033-tól kezdődően egységesen 15 évig érvényesek lesznek a tagállamokban.

Az idős sofőrökre vonatkozó új szabályok ügyében eddig nem sikerült konszenzusra jutni. A javaslat, amely szerint 70 éves kor felett a jogosítványt 15 helyett 5 évente kellene megújítani, valamint az ehhez kapcsolódó orvosi alkalmassági vizsgálat kötelezővé tételét, nem nyerte el a szükséges támogatást.

Még mindig léteznek olyan uniós tagállamok, ahol a jogosítvány megszerzéséhez szükséges alkalmassági vizsgálat helyett a vezetők önállóan, saját bevallásuk alapján nyilatkozhatnak arról, hogy képesek-e továbbra is biztonságosan vezetni.

A háziorvosok számára lehetőséget, sőt, bizonyos esetekben kötelezettséget biztosítanak arra, hogy azokat az egészségügyi problémákat, amelyek egyértelműen alkalmatlanná tesznek egy személyt a vezetésre – függetlenül annak életkorától – jelenteniük kell a megfelelő hatóságoknak. Ezzel a lépéssel a háziorvosok jelezhetik, hogy az adott páciensük kiemelkedően magas kockázatot jelenthet a közlekedésben.

A háziorvos feladata csupán az alapvető egészségügyi állapotok felmérése, azonban nem rendelkezik olyan információkkal, amelyek alapján megítélhetné, hogyan reagál a páciens vezetés közben. Nincs rálátása arra, hogy a páciense mennyire tud hatékonyan kezelni váratlan helyzeteket az úton, vagy mennyire képes koncentrálni a különböző, figyelmet igénylő kihívásokra.

Sokan úgy vélik, hogy az alkalmassági tesztek során célszerű lenne vezetéstechnikai szakértők bevonása is. Ezek a szakemberek, akárcsak a jogosítvány megszerzéséhez szükséges forgalmi vizsgák során, viszonylag rövid idő alatt, és a háziorvosoknál megbízhatóbban képesek lennének felmérni, hogy egy adott személy alkalmas-e a további vezetésre vagy sem.

Related posts