Ezek a pszichológiai fogások arra szolgálnak, hogy az online térben rávegyenek a vásárlásra, még akkor is, ha eredetileg nem állt szándékunkban költekezni.


Mindenki el szeretné adni a portékáját, így nem meglepő, hogy a vállalatok gyakran speciális technikák bevetésével befolyásolják a vásárlási döntéseket. Ezek nem hivalkodó, tulajdonképpen csak finom beavatkozások, sokan észre sem veszik, hogy manipulálva vannak. Azonban e stratégiák felismerése segíthet a felhasználóknak abban, hogy megalapozottabb döntéseket hozzanak, ha pénzt költenek a neten.

Az egyik ilyen módszer a marketing talán legerősebb pszichológiai alapelvén, a szűkösség érzetén alapszik. Azt sugallja, hogy egy ajánlat csak korlátozott ideig él ("csak ma érvényes"), vagy hogy egy termékből már alig van ("utolsó elérhető darabok", "már csak egy szoba van ezen az áron"). Mindez arra készteti a vásárlót, hogy gyorsan cselekedjen, nehogy lemaradjon valamiről, olvasható a hvg.hu összegzésében, amely a Futuro Prossimo alapján készült.

Ez a jelenség azért működik, mert az emberi agy hajlamos értékesebbeknek tekinteni azokat a dolgokat, amelyekhez csak korlátozottan juthat hozzá. Amikor valaki úgy érzi, hogy lemarad egy lehetőségről, ha nem cselekszik elég gyorsan, gyakran impulzívan dönt, és vásárlásra ragadtatja magát, még akkor is, ha valójában nem is volt szüksége arra, amit meg kívánt szerezni.

A társadalmi bizonyíték elve kiemelkedő szerepet játszik a döntéshozatalban, hiszen az emberek gyakran mások véleménye és cselekedetei alapján formálják saját választásaikat. Éppen ezért látható, hogy számos online platformon hangsúlyozzák a vásárlói értékeléseket, még ha néha nyilvánvaló is, hogy ezek nem mindig hitelesek. A csillagos értékelések és a "legkeresettebb" címkék olyan érzetet keltenek, mintha az adott termék valóban népszerű lenne, így ösztönözve a potenciális vásárlókat a beszerzésére. Ez a jelenség különösen figyelemre méltó, amikor a felhasználók számos lehetőség közül választanak, ami könnyen zavarba ejtheti őket.

A kölcsönösség jelensége kiemelkedő szerepet játszik a marketing világában, és gyökerei mélyen nyúlnak vissza a mindennapi életünkre. Amikor valakitől ingyenesen kapunk valamit, gyakran érezzük, hogy ezt viszonozni kell – gondoljunk csak azokra a fizikai boltokra, ahol ingyenes kóstolókkal csábítanak minket. Az ilyen élmények arra ösztönöznek, hogy a termék megvásárlása szinte kötelezővé váljon számunkra. A nagy szolgáltatók, mint például a Spotify vagy a Netflix, szintén kihasználják ezt a mechanizmust, amikor ingyenes próbaverziót kínálnak. A mögöttes elképzelés az, hogy ha egyszer valaki belekóstol a szolgáltatásba, akkor nagyobb eséllyel vált előfizetővé. Ezen túlmenően, a marketing szakemberek jól ismerik az emberi természetet, hiszen a próbaidőszak lejárta után sokszor automatikusan átváltanak a fizetős verzióra, hacsak a felhasználó nem lép közbe, hogy lemondja azt. Ez a megoldás ügyesen kombinálja a kölcsönösség elvét a lustasággal, így még inkább növelve a vásárlási hajlandóságot.

Az online promóciók világában gyakran találkozunk az azonnali jutalmak elvével, amely szerint az emberek hajlamosak a közeli, azonnali előnyöket a távoli, jövőbeli haszonnal szemben előnyben részesíteni. Ennek következtében az azonnali kedvezmények különösen vonzóvá válnak, ugyanakkor ez a jelenség gyakran meggondolatlan vásárlásokhoz vezet. Az impulzív döntések hátterében tehát nem csupán a vágy, hanem a pszichológiai tényezők is állnak.

A Futuro Prossimo külön is felhívja a figyelmet a tudatosság fontosságára. Ha ismerjük a fenti marketing-pszichológiai elveket, az segíthet racionálisabb döntéseket hozni. Az ajánlatok mögött rejlő pszichológiai csapdák ismerete segíthet abban, hogy vásárlások esetén a legjobb döntéseket hozzuk mind saját magunk, mind a pénztárcánk tekintetében.

Related posts