A Volkswagen wolfsburgi gyára leállás elé néz – íme, mi történt a 43. héten.
Az európai autóipar újabb kihívásokkal néz szembe. A chiphiány ismét termelési leállásokhoz vezet, miközben a zöld átállás időpontja körüli viták feszültséget szülnek az uniós tagállamok között. Ennek következtében több jelentős vállalat költségcsökkentési intézkedésekbe és leépítésekbe kényszerült. Ezzel szemben egyes gyártók a fejlesztések, az elektromobilitásra irányuló beruházások és új munkahelyek teremtése révén próbálnak alkalmazkodni a folyamatosan változó piaci környezethez. Összegyűjtöttük a héten zajló legfontosabb eseményeket a járműiparban; a kiemelt témákra kattintva részletesebben is tájékozódhat.
Az európai autóipar egyszerre szembesül a félvezetőhiánnyal és a 2035-ös elektromos átállás körüli politikai megosztottsággal. A Volkswagen wolfsburgi gyárában a Golf és a Tiguan gyártása is veszélybe került, mivel a chipbeszállító Nexperiával fennálló vita miatt akadozik az alkatrészellátás.
A Nexperia készletei heteken belül kifogyhatnak, ami globális leállást okozhat. A geopolitikai feszültségek, az amerikai szankciók és a kínai exportkorlátozások ismét rámutatnak, mennyire sérülékenyek az autógyártók az ellátási láncokon belül.
Az Európai Unióban a 2035-ös céldátum körüli egyetértés még mindig kérdéses. Franciaország és Spanyolország határozottan a zéró kibocsátási cél mellett állnak, viszont Németország, Olaszország és Magyarország a szabályozási keretek rugalmasabb megközelítését sürgeti. A feszültségek és az ellátási láncokban tapasztalható zavarok együtt komoly kihívások elé állítják az európai járműipart, amely így egyre inkább bizonytalanná válik.
A Bosch romániai gyárában 170 munkavállaló elbocsátására kerül sor, amit a csökkenő piaci kereslet és a globális költségcsökkentési intézkedések indokolnak. Ez a leépítés egy szélesebb körű nemzetközi kezdeményezés része, amelynek célja, hogy 2030-ig összesen 13 ezer munkahelyet megszüntessenek, valamint jelentős megtakarításokat érjenek el.
A magyar Bosch az autopro.hu megkeresésére elmondta, hogy a globális átszervezés hatással lehet a régióra, de a cél továbbra is a munkahelyek védelme. A vállalat a mesterséges intelligencia, a digitalizáció és az adatvezérelt működés segítségével növelné a termelékenységet és csökkentené a költségeket. A hazai telephelyek a vállalat szerint kulcsszerepet játszanak a nemzetközi fejlesztésekben, ezért a hangsúly a stabilitáson és a technológiai megújuláson van.
Az európai autógyártás színterén ellentmondásos tendenciák figyelhetők meg: míg néhány üzem a termelés leállásaival néz szembe, addig mások új befektetésekkel és munkahelyek létrehozásával bővítik tevékenységüket.
A Hyundai csehországi üzemében már hetedszer áll le idén a termelés, ezúttal a visszaeső kereslet miatt. A nosovicei gyárban mindössze 295 ezer autó készülhet idén, ami jóval elmarad a korábbi évek teljesítményétől.
Ezzel szemben a Volkswagen és a Kia újabb fejlesztésekkel erősít. Lengyelországban a VW bővíti wrześniai üzemét, ahol a következő generációs elektromos e-Crafter készül majd, míg a Kia Zsolnán megháromszorozza elektromosautó-gyártását az EV2 és EV4 modellek révén.
A Stellantis a héten örömhírt adott közre, amely szerint 400 új munkavállalót toboroz torinói gyárába, hogy támogassa a Fiat 500 hibrid gyártását. Ezzel párhuzamosan több olasz üzemében is új modellek bevezetésére készül, ami tovább erősíti a cég innovációs törekvéseit.



